Broek in Waterland

Vroeger fietste ik regelmatig door Broek in Waterland. Dat kwam omdat een deel van mijn werk plaats vond in Monnickendam. Als je daar vanuit Amsterdam naar toe fietst (daar had ik mijn beide werkfietsen geparkeerd) kom je vanzelf door Broek in Waterland. De snelste route gaat eigenlijk net langs het oude dorp (het fietspad langs de drukke Provinciale Weg). Ik moet je aanraden om ook eens een keer het dorp in te fietsen.

Broek in Waterland 001In Broek in Waterland heb ik een keer gigantisch mijn hoofd gestoten toen ik mijn broek uit trok. Nu vragen jullie je vermoedelijk af waarom ik mijn broek uittrok in Broek (uit) in Waterland. Maar de reden was dat ik mijzelf in een plaatselijke bedstede te ruste wilde gaan leggen. Die hadden we legaal gehuurd als overnachtingsplek. De volgende dag fietste ik met een blauwe bult op mijn voorhoofd naar Utrecht.

Nu was ik weer een keer in Broek in Waterland. Ik stapte uit de bus om weer even door het dorp te lopen. Daarna stapte ik weer in de bus om verder te gaan.

Broek in Waterland is één van de duurste plaatsen van Nederland. Maar dat was in vorige eeuwen ook al zo. De woningen in het beschermde dorpsgezicht zijn onbetaalbaar voor de gemiddelde localo. Het dorp met zo’n 2500 inwoners telt zo’n 400 beschermde monumenten.

broek-in-waterlandOp de foto’s zie je het Havenrak in Broek. Hier staan prachtige historische lantaarnpalen.

Ooit heeft Napoleon hier eens zitten bijkomen van een vermoeiende reis. ‘Wat nu? zei Pichegru. Kan niet verrotte, zei Bernadotte.

Als Napoleon  niet samen met Pichegru terug had gemoeten naar Parijs was hij hier blijven wonen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

