Onbegrijpelijk

Het principium exclusae antinomiae doet vanzelf denken aan het principium contradictionis in de logica. Maar de eerste leert dat er in de kosmische wetsorde zelf geen strijdige wetten voorkomen. Het is een kosmologisch principe, terwijl het principium contradictionis een beginsel voor het logisch denken is. Het principium antinomiae is universeel van aard, terwijl het principium contradictionis wetmatig beperkt is tot de antinomiëen van de logica.

  • פֿ בֿﭬﭴ ﮍ ﮒ ﮭ ﮪ ﮌﭣ שּׂ ﭏﭝﮓ ﮮ
  • 08.30
  • ﷲ ﺱ  ﮠ  ﮛ  שׁ  قس ڟ ڐ

Afspraak bij de tandarts

Een deel van de patiënten zegt bij de tandarts niet op tijd af. Het gevolg is dat ze een (kleine) boete krijgen. Voor sommige patiënten is dat onbegrijpelijk. Ze waren het kaartje kwijt, dan wisten ze toch niet dat ze moesten komen (er wordt ook altijd nog een herinnering gestuurd). Of: als je op je werk zit, kun je niet naar de tandarts. Vorige week was een patiënt niet gekomen omdat hij bij moest komen van het weekend, moesten er maar geen afspraken op maandag worden gemaakt.

Jeffrey moet naar de tandarts

Voor Jeffrey ligt het wat ingewikkelder. Hij heeft netjes afgebeld. Ook heeft hij meteen gevraagd om een nieuwe afspraak. Die is hem duidelijk telefonisch doorgegeven. De volgende afspraak is op vrijdag 11 november om 15 uur. Jeffrey heeft het netjes voor de telefoon herhaald. Toch komt hij niet opdagen.

Als ik hem spreek vraag ik hem op het briefje waar hij de afspraak op heeft staan. Daar heeft hij opgeschreven: 15 november om 11 uur.

Lichte verstandelijke beperking

Jeffrey heeft een lichte verstandelijke beperking. Voor hem zijn mondelinge afspraken bijna niet te volgen. Je zult alles voor hem op papier moeten zetten.

Jeffrey komt ook vaak te laat. Dat komt omdat hij een probleem heeft met de executieve functies: het plannen en organiseren. Daarom geef ik bij voorkeur de vertrektijd van huis uit door.

En tenslotte is het begrip 15 uur voor Jeffrey volkomen onbekend. Hij leeft met halve dagen en niet met 24 uur. Het is voor hem nét zo ingewikkeld als voor ons het bovenstaande citaat uit een filosofieboek dat ik letterlijk heb overgetypt of als we een uitnodiging krijgen zoals op het tweede citaat.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Onbegrijpelijk”

  1. De eerste categorie lijkt me iets te maken hebben met mentaliteit, de tweede met mentale tijd.
    De situatie van Jeffrey: getallen verwisselen zou – naast zijn beperking – ook op een vorm van dyslexie kunnen duiden?

    Een vriendin heeft gedeeltelijk geheugenverlies en het is heel lastig om afspraken met haar te maken.
    Ook zij komt regelmatig niet opdagen bij allerlei afspraken, of komt te laat of te vroeg.
    Er is geen sprake van onwil van haar kant, maar een minuut nadat je iets afgesproken hebt, is het weer weg.
    Dus alles navragen, checken, bevestigen door herhaaldelijk bellen, opschrijven, mailen.
    Soms denk ik dat de praktische problemen tgv. ´niet goed werkend geheugen´ aardig onderschat worden.

    Ook een beginnend dementerende (?) cliënt belt soms wel vijf keer of ik kom en hoe laat e.a.
    Zelfs als ik alles invul op de kalender, kan het nog paniek geven. Dat leidt soms tot zeer impulsieve acties….
    Hij belt bv. het ziekenhuis om aan de dokter te vragen of ik het goed heb opgeschreven…. of gaat alvast een dag eerder met de tram om bij de balie van de assistente een nieuwe afsprakenkaart te halen… voor geval ik het toch verkeerd opgeschreven heb. Wij checken dat allemaal met computer en mobiel maar hij snapt daar helemaal niets van. De vogel kan ook vlak voor een afspraak opeens gevlogen zijn.
    De laatste keer ging ik zelfs twijfelen… en heb hem een uur te vroeg opgehaald.
    10.40 is bijna 10 uur toch….. ( haha). Die executieve dingen zijn vaak ondingen.

Geef een reactie

