Sint in Delft

Hoewel de afstand van Maassluis naar Delft niet groot is, had Sinterklaas er een week voor nodig om met Pakjesboot 7 onze nieuwe woonplaats te bereiken.

Al een uur van tevoren stonden er ouders en kinderen voor ons huis op de uitkijk of de boot al in aantocht was. We zaten op de eerste rang in ons huis met panoramisch uitzicht op de intocht.

waterskipietRond 12 uur verschenen er allerlei zwarte pieten op jetski’s. Dat was een heel spektakel. Eén van de pieten zonk zelfs en haalde daardoor een nat pak in het water van de Delftse Schie.

Om half één was dan eindelijk Sinterklaas in aantocht. Pakjesboot 7 stond zó vol zwarte Pieten pakjesboot-7dat er nauwelijks nog ruimte was voor pakjes. Er werden volop Sinterklaasliederen aangeheven, maar in een opmerkelijk traag tempo en af en toe voorzien van een nieuwe berijming. Maar het was wel duidelijk dat het feest op de boot was.

Ik had een breed scala aan regenboogpieten of schoorsteenpieten verwacht, maar voor zo ver ik het kon zien waren ze afwezig. Tijdens de vaartocht vanuit Maassluis hadden de andere kleuren het kennelijk niet gehouden.

thiska-en-politieKleindochter Thiska vond het allemaal interessant, maar ze had ook andere afleiding. Zo’n politieagent met een geel pak en een grote motor moet ook even bestudeerd worden…

Nadat Sint bij de lege-pakjesbootOosterpoort was aangemeerd ging hij lopend het centrum van Delft in. De pakjesboot leverde de pakjes aan de kade af en keerde leeg terug naar de haven van Maassluis.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

