Markthal Rotterdam

rotterdam-blaakVorige week heb ik zóveel chocolade gegeten dat ik voorlopig geen chocolade meer hoef te zien. Dat kwam doordat Tineke een cadeau had gekregen in de vorm van ‘chocolade voor twee’. Dat hebben we die middag genuttigd. Het was allemaal erg lekker maar ook erg heftig.

rotterdam-markthalOp de terugweg kwamen we bij de Markthal terecht. Daar heb ik al eerder op dit weblog over geschreven, maar Tineke was hier nog nooit door heen gefietst. De Markthal is een staaltje van hedendaagse architectuur, met als bijnaam de Koopboog (als tegenhanger van de Koopgoot). 

 

rotterdam-markthal-2Het is een enorm complex, met 228 appartementen, tientallen winkels en horecagelegenheden en een parkeerplaats voor duizend auto’s. Maar het meest spectaculair is wel het kunstwerk dat aan de binnenkant van de Markthal werd aangebracht. Een foto van honderden vierkante meters in 3D geprint op metaal. Er zijn recensenten die zó lyrisch werden dat ze dit de Sixtijnse kapel van Rotterdam noemden.

markthal-notenAls je door de Markthal loopt treedt onherroepelijk smaakverwarring op. Er bevinden zich tientallen marktkramen met marktkooplui die verkopen wat er in hun kraam te pas komt. Maar die smaken en geuren lopen nogal drastisch door elkaar, van heftige Indiase kruiden waar zelfs je tenen van gaan krullen tot zachte wierook en lavendel waardoor je denkt dat je in een warm bad ligt bij te komen van alle vermoeienissen.

Buiten kwamen we in een koud bad terecht. Het hoosde van de lucht en het was bitter, bitter koud. We kochten een paraplu en liepen naar station Blaak waar we de metro naar Schiedam namen. Die reed ondergronds en bleef daardoor droog.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Markthal Rotterdam”

Geef een reactie

