Reanimeren?

Op mijn werk had ik (als lid van een traumateam) ooit te maken met een verpleegkundige die een patiënt had gereanimeerd. Niks mis mee, zou je zeggen. Maar er was wél iets mis: de patiënt had een non-reanimatieverklaring.

De reanimatie was gelukt, de patiënt was ‘wakker’ geworden. En toen was was duidelijk dat hij niet gereanimeerd wilde worden. Dan heb je dus een probleem…

Vorige week volgde ik een reanimatiecursus. Daar kwam opnieuw dit thema aan de orde.

Je begint met reanimeren. Je hoopt dat de patiënt bijkomt. Iemand anders komt met de AED-defribillator aangerend. Je ritst de jas van de persoon open en knoopt zijn blouse los. En dan opeens zie je een ketting met de wens om niet gereanimeerd te worden. Wat doe je dan?

Eén van de cursisten zei: “Dat kan ik niet lezen, dan moet ik eerst mijn leesbril opzetten.” Ik heb echter geen leesbril nodig en zou die tekst zomaar kunnen lezen. Moet er dan tóch gestopt worden met reanimeren?

Het antwoord werd tijdens de cursus niet gegeven. Wie het weet mag het zeggen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

6 thoughts on “Reanimeren?”

  1. Nee, niet reanimeren als die ´verklaring ´zichtbaar´ is. Iemand geeft niet voor niets zo´n verklaring, ik vind dat je dat moet respecteren. Als de verklaring niet duidelijk zichtbaar is, treft de reanimerende geen blaam.

  2. Ja wat een dilemma.

    Veel zal afhangen van de gezondheid en de leeftijd van de persoon.
    En de tijd die verstreken is voor er hulp geboden werd. Niet iedereen overleeft een reanimatie zonder blijvende schade.

    Mijn man (van 1945) heeft dit jaar een hartstilstand gehad in een restaurant waar medisch personeel zat te eten.
    Er is dus direct hulp verleend en hij heeft er voor zijn gevoel niets aan overgehouden.
    Meer dan een week lang zijn er allerlei onderzoeken gedaan, maar er is geen oorzaak gevonden.
    Nu heeft hij een ICD.

    Had hij de hartstilstand op zijn hobbykamer gehad, dan had niemand het gemerkt en was hulp te laat gekomen.

  3. Ik vind dat een heel lastige; mijn schoonmoeder heeft zo’n verklaring. En zoals haar gezondheid nu is hoop ik dat ze, mocht de situatie zich voordoen, niet gereanimeerd wordt; dat er geen begin mee wordt gemaakt. Haar huisarts en de thuiszorg zijn hiervan in principe op de hoogte. Maar staat een verzorgende daarbij stil op het moment dat het aan de orde is?

Geef een reactie

