Prikongeluk

Nu we toch wat medisch in de weer zijn…

Ik ben jarenlang secretaris geweest van de Fobo-commissie. Daar werden ongelukken en bijna ongelukken gemeld. Ik registreerde me af en toe bijna een ongeluk. Maar dat heb ik niet gemeld.

Soms waren er ook bijzondere meldingen. Zoals een melding dat er een verkeerde manager was aangesteld. Dat viel volgens de indiener onder het brede spectrum van fouten die geregistreerd moesten worden. Ik heb deze melding geregistreerd onder ‘Diversen’.

Medicijnvergissingen stonden altijd bovenaan, op de tweede plaats kwamen agressiemeldingen.

Ongelukken met naalden kwamen weinig voor, maar toch nog wel af en toe. Soms in combinatie met agressie: iemand wordt geprikt, reageert daar heftig op en de naald breekt af.

In huis hebben we ook een keer een ongeluk met naalden gehad. Tineke moest mij destijds dagelijks prikken. Nee, geen chronische ziekte, het was vanwege een ongeluk. Gelukkig had ze veel ervaring als prikzuster, dus daar draaide ze haar hand niet voor om.

prikongeluk-003Het ging mis toen de verzamelde naalden allemaal veilig afgevoerd moesten worden. Dat ging dus niet helemaal goed. De hele trap lag bezaaid met gebruikte injectienaalden.

Voor de mensen met naaldangst is de foto een goede oefening bij één van de stappen van het protocol naaldangst. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

