Spuitpoep

Deze keer een vies praatje. Moet af en toe kunnen.

Als ik het terrein van een psychiatrische instelling op loop word ik aangeklampt door een mevrouw. Ze wil weten of ik getrouwd ben, of ik kinderen heb, hoe oud ik ben en ze constateert dat ik mooie blauwe ogen heb. “Net zoals buurman Pieter.” Nu ken ik buurman Pieter niet, maar het zal best OK zijn.

Daarna vraagt ze: “Meneer, als ik spuitpoep heb, hoef ik dan niet naar mijn werk?” Ik vermoed een valkuil en zeg ‘als je echt ziek bent hoef je niet naar je werk’. Maar dat is natuurlijk wel een wat onduidelijke formulering. Is spuitpoep hetzelfde als echt ziek?

“Maar als ik spuitpoep heb, hoef ik dan niet naar mijn werk?” vraagt ze nu nadrukkelijker. Daar wil ik me natuurlijk niet nog steeds aan branden. Ik zeg: ‘Dan gaat de begeleiding kijken of je naar je werk moet’.

Daarop laat ze een ferme wind met een aanzienlijk pruttelend vervolg waarvan ik toch enigszins kan vermoeden dat het niet helemaal goed afloopt. Ze zegt: “Hoef ik nu niet meer naar mijn werk, meneer?”

Ik vrees dat er in ieder geval iets verschoond moet worden voordat ze in de bus kan stappen. Dus ik zeg; “Ga maar naar de begeleiding. Die hebben schone kleren voor je!” Zij: “Maar hoef ik dan écht niet naar mijn werk?”

Zo kun je nog wel een tijdje doorgaan. Ik zeg dat ik een afspraak heb en weer verder moet. Zij wil weten met wie ik die afspraak heb. Maar ik verwijs haar naar de begeleiding. Die zitten verder even met de gebakken pedagogische peren.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

