Hollanderwijk Leeuwarden

Soms ‘ontdek’ je opeens een plekje waar je al vaak in de buurt bent geweest, maar dat je nooit is opgevallen.

Dat overkwam mij bij de Hollanderwijk achter het station van Leeuwarden. Het is de Hollanderwijk, die een eeuw oud is. De wijk is onlangs aangemerkt als monument (de huizen) en als beschermd stadsgezicht (de omgeving).

leeuwarden-omgeving-halbertsmastraatDe wijk is één van de vele tuinwijken die aan het begin van de 20e eeuw werd ontworpen ten behoeve van de arbeiders. Ook nu nog zijn dit sociale huurwoningen.

Opmerkelijk is de bochtige Hollanderdijk, die door de wijk slingert. In tegenstelling tot veel andere architecten uit die tijd wilde architect W.C. de leeuwarden-halbertsmastraatGroot juist een speels karakter in de wijk aanbrengen. Dat deed hij door de hoofdstraat door de wijk te laten ‘meanderen’.

Op de achtergrond van de tweede foto zie je de Achmeatoren uit het vorige blog over Leeuwarden.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Hollanderwijk Leeuwarden”

  1. Roepen betwiste herinneringen op, die plekjes. Zeker in contrast met ‘de toren’.
    Het bestaan schiet versneld voorbij, gelanceerd vanuit verlangen naar verandering.
    Wie stil blijft staan, verandert ook.
    Je zou de film Koyaanisqatski eens moeten zien.

Geef een reactie

