Rondje Leeuwarden (4)

In de plaatselijke supermarkt van Wirdum doe ik een paar boodschappen. Dit soort buurtsupers moet blijven bestaan. Mijn aankoop draagt daar natuurlijk niet veel toe bij, het is meer symbolisch.

Ten westen van Wirdum raast het autoverkeer, De oude Rijksstraatweg van Heerenveen naar Leeuwarden voldeed niet meer voor het steeds intensiever wordende autoverkeer. De autoweg ligt grotendeels parallel aan de spoorlijn, maar het geluid van de auto’s en de infrastructuur trekken wel een aanzienlijke wissel op de rust in dit gebied.

schapen-in-de-mist-kopieAan de overkant van autoweg en spoorlijn fiets ik door de opkomende mist in de richting van het dorp Wytgaard. Het is een prachtig gezicht: de mistbanken, de schapen en de koeien en dat alles tegen de achtergrond van de laatste zonnestralen die van achter de wolken tevoorschijn komen.

In Wytgaard (met een opmerkelijk grote moderne Rooms-Katholieke kerk) slaan mijn OV-fiets en ik rechtsaf. Het dorp is een Rooms-Katholieke enclave in het protestantse Friesland, maar zo’n moderne grote kerk verwacht je toch niet in een dorp met ongeveer 600 inwoners en 48 katten.

koeien-in-de-mistTen noorden van het dorp, temidden van weidse weilanden, is het land opnieuw een sprookje. Alleen lukt het nu minder om een foto te maken: het wordt te donker. Alleen door de bagagedrager als statief te gebruiken kan ik er nog een beetje iets fraais van bakken.

Vijf kilometer naar het noorden kruis ik (weer) de spoorlijn. Overal wordt gewerkt aan de nieuwe infrastructuur rond de Friese hoofdstad. Had de stad in het haar 1970 al een ambitieuze rondweg laten bouwen, nu komen er weer allerlei nieuwe rondwegen omheen. Van het oorspronkelijke land blijft zo niet veel meer over.

In het dorp Goutum kruis ik de weg die naar mijn grootvader genoemd is. Er staat zelfs een Mc Donalds bij de kruising met deze ontsluitingsweg. Maar ik fiets door, de binnenstad in. Daar werp ik nog even een blik op de Achmeatoren. Deze kantoortoren van bijna 115 meter hoog is bij helder weer vanuit een groot gedeelte van Friesland te zien.

leeuwarden-achmeatorenIk lijk wel een knorrige oude man (en dat ben ik misschien ook), maar de toren kan ik echt niet mooi vinden. Een kolossaal strak gebouw, dat aan alle zijden is voorzien van zwarte betonnen platen. Het past absoluut niet in de historische binnenstad van Leeuwarden, dat in 2018 culturele hoofdstad van Europa is.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

