Rondje Leeuwarden (3)

In de Hempensermeerpolder staat geen enkel huis en ook geen boerderij. Maar de koeien willen wel graag droge poten houden (neem ik aan). Deze polder (90 hectare) ligt namelijk lager dan de omringende polders.

poldermolen-bij-leeuwarden-kopieEr staat hier een molen die moet voorkomen dat de polder door vissen en zeilboten beheerd gaat worden. De Hempenserpoldermolen werd geboren in 1863. Hij is nu trouwens met pensioen, dus wie er nu zorgt voor de bemaling is mij niet bekend.

swichum-en-wirdumHet fietspad komt uit op een drukke weg, maar gelukkig kan ik vlak voor het dorp Swichum weer een smal weggetje tot mij nemen. Swichum verdient wel enige aandacht. Hier werd Viglius ab Aytta Zuichemus in 1507 geboren. Dat zou je niet denken van zo’n minuscuul dorpje. Deze meneer heette natuurlijk niet zo, hij had gewoon de Friese naam Wigle van Zwichem, maar vanwege zijn verdiensten als rechtsgeleerde en staatsman werd zijn naam later gelatiniseerd. Een monument in swichum-monument-kopieSwichum herinnert nog aan het geslacht Aytta dat hier een herenboerderij bezat, waar trouwens ook enkele dames woonden. Wigle verhuisde naar Brussel en bracht het daar tot raadsheer van Karel V en Filips II. Toen sprak hij toen nauwelijks meer Fries, maar vooral Spaans en Frans.

swichum-en-wirdum-2-kopieMijn Pake groeide op in het dorp Swichum. Hij werd geboren in de wouden bij Hardegarijp, maar zijn vader verhuisde als landarbeider (bij een boer uit het geslacht Aytta) naar Swichum. Pake begon ook als landarbeider. ’s Avonds ging hij lopend naar de kweekschool en studeerde onderweg de lessen in. In de winter lukte dat niet, dan was het te donker. Maar hij had een ongelooflijk goed geheugen en een sterke fysieke gesteldheid.

koeien-bij-swichumIn Swichum staat de Nicolaaskerk uit de 13e eeuw. De kerk steekt wat minuscuul af bij de fors uitgevallen Nederlands Hervormde dorpskerk van Wirdum. De kleine gereformeerde kerk waar mijn Pake kerkte blijkt inmiddels onderdak te bieden aan auto’s, oftewel heilige koeien.

Ondertussen komt er grondmist opzetten. Dat geeft het land tegen de ondergaande zon een mystieke sfeer. Ik spreek enkele koeien toe en maak een paar foto’s.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

