Rondje Leeuwarden (2)

In de jaren ’80 werd voorspeld dat het aantal inwoners van Leeuwarden zou dalen tot 35.000. Leeuwarden zou onder Assen eindigen in de lijst van Nederlandse hoofdsteden. Dat was geen beste reclame. En wat moest er dan gebeuren met de zojuist ontwikkelde woonwijk Camminghaburen, ver van de oude stad vandaan? Zou dat een spookstad worden?

Inmiddels is de Friese hoofdstad toch weer opgenomen in de vaart der groeisteden, maar daarbij is het ze aanzienlijk in de bol geslagen. Ik ken geen andere stad in Nederland waar de omgeving zó is aangetast door een net aan autowegen als Leeuwarden. Zelfs de stad Utrecht komt er nog beter vanaf.

Ik fiets over de nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal die een aantal nieuwbouwwijken ten zuiden van het kanaal ontsluit. Een deel van de zuidelijke rondweg is genoemd naar mijn grootvader. Maar er ligt geen fietspad langs. Dat zou Pake nooit goed hebben gevonden. Eigenlijk zou ik één keer illegaal over deze weg moeten fietsen om hem in te wijden.

Ten zuiden van het kanaal zijn drie dorpen (Goutum, Hempens en Teerns) helemaal ingesloten door ruim opgezette nieuwbouwwijken. Het zadeldakkerkje van Goutum lijkt nog wat verdwaasd te kijken als een vreemde eend in de nieuwbouwbijt. Vroeger zag je dit kerkje van kilometers afstand in het weidse land liggen.

teerns-dorpskerk-kopieNaarmate ik verder naar het westen fiets zijn de huizen meer georiënteerd op het water. De meest westelijke wijk heeft ook nog eens twee plukjes bebouwing die helemaal naar Amerikaans voorbeeld zijn gebouwd. Overal zie je blokjes nieuwbouw -o.a. zogenaamde waterwoningen – erg ver van de binnenstad van Leeuwarden vandaan. Je woont hier in het groen, maar zonder de voorzieningen van de stad. Boodschappen doen op de fiets zal niet vaak gebeuren.

watervillas-leeuwarden-1-kopieUiteindelijk fiets ik over een fietsbrug (over het water en over een autoweg) de stad Leeuwarden uit en de Hempensermeerpolder in. Dit is het weidse Friese land. Maar overal zie ik molshopen van weer nieuwe wegen in aanleg. Waar is dit allemaal goed voor?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

