Koeien

Zaterdag bevonden wij ons in een volledig geautomatiseerde koeienstal.

gretha-1645Hoewel we beiden ‘iets’ met koeien hebben bezoeken we niet vaak koeienstallen. Deze koeienstal bevond zich – vanwege de noordenwind – onder de rook van Balkbrug. Dat is een dorp aan de Dedemsvaart die hier gedempt is. Dus het loopt hier niet zo’n vaart.

Ik wist niet dat er volledig geautomatiseerde koeienstallen bestonden. Maar er ging hier van alles vanzelf. Zo reed er over de grond een robot die de koeienvlaaien opruimden. Ook het melken verliep computergestuurd, benevens het uitdelen van het voer.

landschap-balkbrugDe koeien stonden er tevreden bij, hoewel ik niet precies weet hoe ik het welbevinden van koeien vast zou moeten stellen. Maar ze hadden best een redelijke bewegingsruimte in een open stal.

Op de foto zie je Gretha 1645. Haar zussen liepen nog buiten in het pastorale coulissenlandschap rond Balkbrug.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Koeien”

  1. Ik ben wel blij met die foto van koeien nu bovenaan je blog; vooral omdat ik meer heb met koeien in de wei dan met katten, waar dan ook ( maar dat is natuurlijk persoonlijk; ik ben echt zo niet een kattenmens)

  2. Lijkt me heel apart om dat te zien bij dieren en hun omgeving!
    Vond het bijna ´vervreemdend´, alsof je droomt, om te zien hoe op de Maasvlakte een containerschip met 19.000 containers helemaal geautomatiseerd gelost wordt zonder dat er ook maar een mens in de buurt te bekennen is. Er rijden alleen maar robotjes rond…. Laat staan bij koeien!

    Koeien-grote tip: biologisch melkveebedrijf, onder de rook van Delft.
    Gewoon, omdat het leuk is.
    http://www.hoeveackerdijk.nl/

Geef een reactie

