Het golflengtemodel (3)

c. De ondoorgrondelijke golflengte

Ongeveer 5% van de vrouwen en 9% van de mannen zit op de ondoorgrondelijke golflengte.

Ik dacht dat deze mensen stille waters waren met diepe gronden. Zo volgde ik ooit een casuspresentatie over ‘de vrouw met het geheim’ (over onbegrepen lichamelijke klachten). Maar dat wordt hier niet bedoeld.

In tegenstelling van wat je misschien zou denken zijn deze mensen ‘gemakkelijke’ gesprekspartners. Ze vinden alles best en winden zich niet snel op over iets. Ze stellen geen hoge eisen aan zichzelf en zijn (mede daardoor) ook niet ‘controleerderig’ naar anderen toe. Ze zijn dus niet zo van het ‘moeten’.

Vakantie

Als je met een ondoorgrondelijk iemand een vakantie plant heeft dat als voordeel dat je veel van je eigen plannen waar kunt maken. Zo iemand loopt wel met je mee. Hij zal het ook niet gemakkelijk onaardig vinden wat je hebt bedacht. maar het nadeel is dat je niet echt te weten komt wat de persoon in kwestie nu echt leuk vindt.

Relatie

Ben je controleerderig van aard, dan kan iemand die communiceert op een ondoorgrondelijke golflengte, wel prettig zijn. Het is niet zo ingewikkeld om over zo’n persoon de controle te hebben. Maar of het op den duur ook zo prettig is….?

Ongrijpbaar

Toch kunnen anderen uiteindelijk het idee krijgen dat deze mensen ongrijpbaar zijn. Wie is Mathilde nu werkelijk, wat vindt Hans nu écht leuk?

Jeannette kwam ik na vele jaren weer eens tegen. Ze vertelde mij dat ze gescheiden was. Daar was ik verbaasd over, want het leek me een weinig conflictueuze relatie met Dennis. Maar Jeannette zei: “Ik was het helemaal zat. Dennis vond alles best. Hij maakte nooit ruzie. Ik kon er maar niet achter komen wat hij werkelijk leuk vond. Hadden we nou maar één keer echt ruzie gekregen…”

Mensen op deze communicatieve golflengte lopen het risico dat ze te laat in actie komen. Collega’s kunnen zeggen dat zo iemand maar eens peper in de kont moet hebben.

Is er werkelijk iets aan de hand, dan zal iemand die op deze communicatieve golflengte functioneert niet gemakkelijk hulp vragen. Ook dit zoekt hij verder zelf wel uit.

Weinig passie

Het gevolg van deze houding kan zijn dat je voor de omgeving als weinig betrokken overkomt. Je hebt gedreven medewerkers met passie voor hun werk, maar een collega die ‘ondoorgrondelijk’ is wordt vaak ook als weinig betrokken en misschien zelfs als onverschillig ervaren.

Minder ziekteverzuim

Een positief aspect (voor de persoon zelf) is echter weer dat mensen met zo’n houding vaak een goede gezondheid hebben. Bij hen is weinig sprake van psychosomatische klachten.

Mensen die op de twee eerder genoemde golflengtes functioneren (neurotisch of controlerend) zullen veel vaker last hebben van psychosomatische klachten (bij neurotisch o.a. problemen met de ademhaling, bij controlerend eerder o.a. spanningshoofdpijn of maagklachten).

Kwaliteit versus valkuil

Kwaliteiten van de ondoorgrondelijke mensen zijn o.a. :

+ een ontspannen levenshouding en

+ het zelfstandig kunnen functioneren.

Negatieve kanten zijn o.a.:

– Passiviteit, slordigheid

– Geen teamplayer, eigen gang gaan

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Het golflengtemodel (3)”

  1. Nu weet ik eindelijk wat ik ben: ondoorgrondelijk! Vroeger misschien wat minder, maar nu vrijwel zeker. Ik vind alles goed zolang ik er maar geen last van heb. Laissez faire, laissez passer; après nous le déluge.

Geef een reactie

