Administratieve verhuizing

Een fysieke verhuizing is één ding. Maar misschien is het wel het gemakkelijkste onderdeel van een verplaatsing.

Neem alleen maar de ongemakken van een digitale verplaatsing. Na de vorige verhuizing waren we drie weken offline. Ik moest naar de plaatselijke openbare bibliotheek om werkafspraken te kunnen verzamelen.

Deze keer ging het aanzienlijk sneller. Maar alsnog met hobbels. Zo kan ik mijn digitale werkagenda nog niet inkijken. Ik moet opbellen naar mijn werkgever(s) met de vraag of er afspraken staan, en zo ja: welke dan?

Maandag deden we pogingen om in onze nieuwe woonplaats voet aan de grond te krijgen. Hoe schrijf je je in in een nieuwe gemeente? Daar heb ik in Alkmaar al eens iets over geschreven.

Je kunt natuurlijk niet zomaar een stadhuis betreden. Vroeger meldde je je bij een balie en dan werd je een nummer. Nu moet je naar een paal in het gebouw en daar maak je een afspraak door in te loggen met je DigiD en je sofi-nummer.

Maar als je DigiD in een boekje staat dat nog in een verhuisdoos zit heb je een probleem. Gelukkig kent Tineke al die nummers uit haar hoofd. Ze heeft een nogal boekhoudkundig hoofd.

De afspraak kon pas volgende week worden ingepland. Maar in de voorschriften staat dat je je binnen vijf dagen moet melden als nieuwe inwoner. Dus de gemeente werkt er zelf aan mee dat je je niet aan de afspraken houdt. Moet je maar niet verhuizen in de periode dat het ook herfstvakantie is!

Uiteindelijk bleek er ook een omweg mogelijk te zijn. Maar dat bleek ook weer een ingewikkelde procedure. Er moest van alles gescand worden. Zoals het koopcontract.

Maar dat scannen doe je niet zelf. Dat is het werk van een daartoe bevoegd ambtenaar met een eigen inlogcode. Ze moet ook een scan maken van je ID-kaart. Ik gaf mijn ID-kaart aan de medewerker, kreeg hem terug en borg hem op. Maar dat was niet de bedoeling. Ik moest hem weer afgeven vanwege een kopie. Die kopie was weer nodig om een scan te maken. Want je maakt natuurlijk geen scan van een ID-kaart, maar een scan van een kopie van een ID-kaart. Vast met allerlei goede bedoelingen, maar het was mij niet zo duidelijk.

En zo waren er meer hobbels te betreuren. Al met al duurde de voorlopige inschrijving in de plaatselijke burgerlijke stand een uur. Op de definitieve inschrijving moeten we nog twee weken wachten. Tot die tijd kunnen we een aantal verzekeringstechnische zaken niet afronden.

Toen gingen we op zoek naar een plaatselijke huisarts. Daar moesten we allerlei gegevens invoeren, en we moesten ook meerdere malen gekopieerd worden, zodat bewezen kon worden dat we bestaan. Maar ik begreep beter wat de reden was dan binnen het ondoorzichtige gemeentelijke apparaat. En tenslotte moest er een apothecair onderdak worden geregeld. Die zat in hetzelfde gebouw. Ook daar werden we weer gekopieerd, geknipt en geplakt.

Zo ben je de hele ochtend zoet met regelzaken. De boeken bleven nog in de dozen zitten. Ik moest ’s middags naar een afspraak in Utrecht en kwam pas laat in de avond weer thuis. Gelukkig stapte ik in de goede trein. Had ook nog kunnen gebeuren. Loop je in de vroegere woonplaats naar huis, ontdek je opeens dat je ergens anders had moeten zijn…

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Administratieve verhuizing”

  1. Breek me de bek niet open… het is echt even doorbijten, Henk!
    Er gaat al van alles fout sinds keizer Augustus het registreren ingevoerd heeft, dat is nog vrij recent dus geen paniek.
    Je bestaat nog steeds en je bent zelfs vermenigvuldigd, gekopieerd en gekloond begrijp ik? You must be priceless by now… En Tineke ook. Zie het als een voordeel: kunnen jullie nog een keer trouwen met elkaars kopietjes.

Geef een reactie

