Treinreis met hindernissen

De afgelopen 13 jaar treinde ik bijna dagelijks voor mijn werk door Noord-Holland.

Het is nu nog steeds (meestal) de bedoeling dat ik in Noord-Holland uit kom (drie van mijn vijf vaste opdrachtgevers zitten in Noord-Holland). Maar het startpunt is Zuid-Holland. En dat is even wennen. Waren vertragingen eerst uitzonderingen (één keer in de maand meer dan een half uur), nu heb ik in een week tijds twee keer vertraging gehad.

delft-stationDe treinreis begint met een onderduikadres: het nieuwe ondergrondse station van Delft. De Sprinter naar Den Haag Centraal heeft 10 minuten vertraging. Omdat hier nog geen vier sporen liggen (pas in 2017) kan de Intercity de Sprinter niet inhalen. Dus ook de Intercity naar Amsterdam Centraal loopt vertraging op. In dit geval 8 minuten.

regenbuiTer hoogte van Rijswijk haalt de Intercity de Sprinter in. Na een stop op Hollands Spoor en Laan van Noi (zoals omgeroepen door de machinist) komen we met zes minuten vertraging aan op het station van Leiden Centraal. In de nieuwe dienstregeling (december 2016) wordt dit één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland.

Helaas: de zes minuten vertraging maken dat ik de overstap op de trein naar Amsterdam Zuid niet kan halen. Dat wordt een kwartier wachten op de Intercity via Schiphol naar Amsterdam Centraal.

schiphol-stationOp Schiphol moet ik overstappen. Daar is het een logistiek rommeltje. Het begint al met twee omroepberichten. “De Intercity Direct is vandaag toeslagvrij.” Gevolgd door: “Als gevolg van een defecte trein op het spoor kan de Intercity Direct niet rijden. “

De Sprinter naar Amsterdam Zuid heeft eerst vijf minuten vertraging, dan tien minuten vertraging, dan verschijnt er op het bord dat de Intercity naar Nijmegen hier komt.

Dat blijft op het bord staan, terwijl ondertussen de Sprinter via Weesp en Hilversum (naar Utrecht Centraal) binnen rijdt. Allerlei toeristen stappen, beladen met koffers en jet lag in, maar ze zitten niet goed. Ik jaag hen vriendelijk en resoluut de trein uit (na uiteraard eerst te hebben gevraagd waar ze heen moesten). De trein naar Nijmegen komt direct na deze Sprinter binnen (hoop ik).

De Sprinter brengt mij in acht minuten naar Amsterdam Zuid. Ik heb in totaal 29 minuten vertraging opgelopen, net niet voldoende om ‘geld terug bij vertraging’ op te vragen.

ACTA exterieurIn de overvolle fietsenstalling van Zuid ontketen ik mijn fiets (gang F 3) en fiets in tien minuten naar mijn werk. Daar ben ik precies op tijd, omdat ik rekening had gehouden met een half uur vertraging…

Het goede nieuws: met ingang van de nieuwe dienstregeling rijdt er twee keer per uur een rechtstreekse trein tussen Delft en Amsterdam Zuid. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

