Mevrouw de Groot fietst door rood

Ik moet het toegeven. Soms zondig wel eens. Dan fiets ik door rood.

Maar dat doe ik niet bij gevaarlijke kruisingen en al zéker niet als er kinderen staan te wachten. Als volwassene moet je geen verkeerd voorbeeld geven.

Vlak bij ons huis is een drukke en complexe kruising (de Bergerweg) met meerdere verkeerslichten (en dus stromen) achter elkaar. Daar stonden gisteren een paar kinderen en een paar volwassenen te wachten.

Opeens fietste er een elektrisch aangedreven mevrouw op middelbare leeftijd rakelings langs de wachtenden en stak de weg over, het rode licht negerende. Ik zag dat de kinderen keken en flapte er uit: “Oóóh, dat mág niet!” 

Kennelijk had de mevrouw toch niet zoveel haast, want aan de overkant stapte ze af en begon te schelden. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om haar de les te lezen.

De (vermoedelijke) vader van één van de kinderen riep daarop naar de overkant: “Die meneer heeft groot gelijk.” Daarop werd de mevrouw nóg bozer en raakte nog meer tijd kwijt. Want wij konden ondertussen gewoon door groen rijden terwijl zij nog briesend stond uit te hijgen.

Transactionele analyse

Wat gebeurde hier als je er de zogenaamde transactionele analyse op los laat? De transactionele analyse gaat er vanuit dat het gedrag van de één het gedrag van de ander uitlokt.

a) Ik stelde mezelf op in de kritische ouderpositie. Ik gaf namelijk aan hoe deze mevrouw zich behoorde te gedragen. Ik stelde me dus bóven haar op. In tegenstelling tot wat wel gedacht wordt is dat géén volwassen positie.

b) De ‘automatische’ reactie daarop van deze mevrouw was dat ze in de kind-positie wordt gedrongen. De ‘rode’ mevrouw verzette zich als een klein kind tegen een opmerking van een kritische ouder.

Aan een volwassen positie waren we beiden niet toegekomen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Mevrouw de Groot fietst door rood”

    1. Er zat een dubbele boodschap in. Aan de kinderen wilde ik duidelijk maken dat ze het voorbeeld van deze mevrouw niet moesten volgen, maar ik zei het bewust dusdanig duidelijk dat mevrouw de Groot het ook moest kunnen horen. Misschien zat de angel er ook wel in dat ze zich daarmee ook wel een beetje belachelijk gemaakt voelde. Voor de kinderen zat ik niet in de ‘kritische ouderrol’ (eerder de steunende rol), de vader was slechts decor.

Geef een reactie

