Mevrouw van Dijk zet zichzelf te kijk (2)

Mevrouw van Dijk was als een volleerd directrice (maar dan van het verkeerde soort) uitgevallen naar medewerkster Marjan. De klacht kreeg Marjan niet te horen, het was immers gewoon duidelijk? Deze medewerker deugde niet, want ze had mevrouw Van Dijk onvoldoende geïnformeerd. Ze kon namelijk niet communiceren.

Mevrouw van Dijk wilde geen gesprek, Marjan kreeg niet te horen wat er aan de hand was, maar de klacht werd niet ingetrokken. Of bleek uit het optreden van mevrouw van Dijk weer eens dat degenen die het hardste roepen dat er niet gecommuniceerd wordt zélf niet in staat zijn om goed te communiceren?

Wat Marjan tijdens het bezoek was opgevallen was het sterk wisselende gedrag van mevrouw Van Dijk. De vorige winkel deugde helemaal niet, in deze winkel wisten ze tenminste hoe de vork in de steel zat als het ging om huishoudelijke zaken. Als iemand zó binnen komt kan dat een valkuil zijn. In ieder geval lijkt er sprake te zijn van zwart-wit denken.

Maar even later was mevrouw Van Dijk het helemaal oneens met een advies van Marjan. Dat kan natuurlijk, dat vond Marjan ook niet direct een probleem. Wat ze wél een probleem vond was dat mevrouw Van Dijk opeens zo hoog van de toren blies. Marjan: “Ik heb het maar niet gezegd, maar het leek wel of zij 20 jaar in de winkel staat, ze behandelde mij alsof ik voor het eerste iets voor mijn huis moest kopen. Ze ging tekeer alsof ze hier de directrice was, maar dan van het verkeerde soort. “

Toch waren ze uiteindelijk goed uit elkaar gegaan. Mevrouw Van Dijk bedankte voor de goede adviezen, ze gaf aan dat ze het een prettige winkel vond, ze zou zeker een keer terugkomen. Ze ging nu thuis even nadenken welke keuze ze moest maken.

Inderdaad kwam mevrouw Van Dijk terug. Met een klacht. Ze eiste op hoge toon een gesprek met de manager. Die had niet meteen tijd, bovendien wilde zij het gesprek niet zonder Marjan voeren. Diezelfde eisende mevrouw Van Dijk vond drie dagen later een gesprek helemaal niet nodig. Maar ze bleef wel bij haar klacht. Ze was onheus bejegend en ze was onvoldoende geïnformeerd.

Wat Marjan het meeste op was gevallen was de grilligheid van mevrouw Van Dijk. De winkel was erg goed, vervolgens sloeg het advies nergens op, daarna was het allemaal weer OK en vervolgens kreeg Marjan een klacht aan haar broek. “Wat zie ik over het hoofd?” vroeg Marjan zich af.

Ik ken mevrouw Van Dijk niet, maar als gedrag zó snel wisselt kun je op zijn minst vermoeden dat er iets mis is met de regulatie van de emoties. Het denken is zwart wit: je wordt op een voetstuk gezet en je valt er even gemakkelijk weer af. Vervolgens zette mevrouw Van Dijk zichzelf op een voetstuk: zij had er alle verstand van. En dat alles binnen een half uur. Vervolgens móét er een gesprek komen, om vervolgens dat gesprek ook weer af te zeggen.

Waarom zegt mevrouw Van Dijk het gesprek af? In ieder geval is het een effectieve manier om de ander onder controle te houden. Op deze manier hoeft mevrouw Van Dijk haar standpunt niet te herzien. Ze laat Marjan bungelen. Zij bepaalt dat ze geen contact meer hoeft. Daarmee heeft ze Marjan in haar greep. Die voelt zich inderdaad klem gezet. En mevrouw Van Dijk houdt op deze manier de controle. Eerlijk en respectvol is het niet. Het went ook nooit. Maar sommige mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar.

Eigenlijk zet mevrouw Van Dijk vooral zichzelf te kijk.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s