Vegetarisch

Tineke is nogal vegetarisch geworden.

Nu waren wij nooit grote vleesverbruikers. Al in mijn studententijd hing er op mijn kamer een poster met “Minder vlees mevrouw, u weet wel waarom!” (als tegenhanger van een campagne van de slagers om meer vlees te gaan nuttigen).

Maar de laatste tijd zie ik (op mijn bord althans) nauwelijks meer vlees. Overal worden vegetarische recepten vandaan gevist, al eten we ook zelden vis meer.

Ik eet zo’n twee keer per week buitenshuis, dat heeft met allerlei werkzaamheden te maken. Meestal kom ik dan nog wel een stukje vlees tegen. Maar binnenshuis is het een uitzondering.

img-20160911-wa0002Maar een vegetarische maaltijd op een boerenbontbord kan er wel kleurig uitzien. Zoals deze maaltijd met o.a. zoete aardappels, bieten en allerlei soorten pitten.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Vegetarisch”

  1. Mijn complimenten aan Tineke, zonder meer een gezond, lekker en kleurrijk spoor waar ze je op gezet heeft!
    Ik eet (als enige in de familie) al jaren vegetarisch. Dat gaat verder dan het ´achterwege laten´ van de gehaktbal of de sardientjes op brood. Ik eet bv. ook geen kroepoek, omdat dit van garnaaltjes is gemaakt. Dit niet alleen om het aanrichten van dierenleed te voorkomen; er zit (voor mij) een filosofie achter.

    Buitenshuis en op reis – althans als ik niet kampeer en dus niet zelf kook – is vegetarisch eten soms lastig en eenzijdig. Hotels bieden vaak niet meer alternatieven dan pasta met kaas, groenteporties zijn gereduceerd tot de inhoud van een bedelnap. En soep is vaak gemaakt van een basis van vleesbouillon.
    Tijdens onze reis door Mongolië en China heb ik vijf weken lang niets anders gegeten dan witte rijst, ei, tomaat, spinazie als ontbijt en watermeloen. Mijn darmen zijn weken van slag geweest. O.a. door de flink uit de kluiten gewassen Yangtze-rivierkikker, die op het menu stond als ´kikkerbillen´ tijdens de minicruise; hij keek me zo treurig aan met zijn grote ogen dat mijn maag spontaan omdraaide en ik al voor dagen gegeten had. Nooit is het zien van een leeg aquarium harder binnen gekomen dan toen.

Geef een reactie

