Gevaarlijke hond

Gevaarlijke hondFietsers en honden gaan niet altijd zo goed samen. Honden begrijpen fietsers niet en fietsers begrijpen honden niet.

Als fietser heb ik er lang over gedaan voordat ik de goede tactiek had om te voorkomen dat een hond in mijn kuiten zou gaan bijten.

Ooit heb ik zelfs de aanschaf van een ‘dazer’ overwogen, een fluitje dat een hoog geluid maakt waar een hond niet tegen kan, Daardoor kiest hij doorgaans het hazenpad, al is dat een wat vreemd pad voor honden.

Ik heb ook een tijdje gedacht dat het snel uitschuiven van de fietspomp (die aan de fiets bevestigd is) effectief zou kunnen zijn. Inderdaad schrikken honden daarvan, maar het effect kan ook zijn dat ze daarna nóg bozer zijn.

Tegenwoordig heb ik een manier die volgens mij veruit het meest effectief én ook nog eens het meest diervriendelijk is. Ik blijf rustig in hetzelfde tempo doorfietsen en kijk de hond niet aan. Ondertussen probeer ik mijn ademhaling onder controle te houden en geen onverwachtse bewegingen te maken. Dat alles onder het motto dat de hond vermoedelijk banger is voor mij dan dat ik bang ben voor de hond.

Dit werkt beter dan alle andere oplossingen die ik in de loop van bijna 60 fietsjaren heb bedacht.

Het bordje op de foto trof ik aan op een woonhuis in Friesland.

 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Gevaarlijke hond”

Geef een reactie

