Maan boven de Zaan

Om nog onopgehelderde redenen belandden mijn Batavus en ik vorige week in de Zaanstreek. Misschien wilde ik wel een treitervlogje maken. Maar ik weet het niet meer precies wat er aan de hand was.

Ik volgde de route die ik vroeger naar school fietste, vanuit Wormer naar Zaandam. Dat betekende dat twee keer de Zaan gekruist moest worden.

maan-boven-de-zaan-2Een groot deel van de route naar school is nog hetzelfde: de kronkelende en hobbelige weg langs de Zaan (klinkers die door het intensieve verkeer niet meer vlak liggen) met oude huizen. En af en toe nieuwbouw, want de ruimte langs de Zaan is een gewilde woonlocatie. Hopelijk sneuvelen er niet teveel van die oude huizen.

Deze foto maakte ik vanaf de Bernhardbrug van de Zaan. Langs dit gedeelte staat aan de Oostzijde veel nieuwbouw. De maan wordt weerspiegeld in het water van de Zaan. Eind jaren ’60 was alle zuurstof uit het water verdwenen en dreven er veel dode vissen. Inmiddels is het water schoner, al zou ik er nog niet in durven te zwemmen.

Helemaal scherp is de foto niet geworden, want uit de hand in het donker is een spannende opdracht. Maar de foto geeft in ieder geval de sfeer weer.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

