Jezelf een voldoende geven

Nog een verhaal uit de oude doos. Vanwege mijn leeftijd zijn die verhalen uit voorraad leverbaar.

Er was een nieuwe directie gevormd: een driemanschap. Die nieuwe structuur moest natuurlijk ook na enige tijd geëvalueerd worden. Dat deden de directieleden zelf. In het directieverslag stond de uitslag van deze evaluatie als volgt geformuleerd: ‘de directie kan zichzelf wel een voldoende geven’. 

Ik vond dat een mooie gedachte. Eigenlijk was men best bescheiden. Het was niet goed, het was voldoende. Er zijn genoeg directies die zichzelf erg goed vinden. Deze directie werd gesierd door bescheidenheid.

Maar ik zag er nog een ander voordeel in: als iedereen zichzelf een voldoende geeft zou je in de zorg meer handen aan het bed kunnen organiseren. Dus dat plan heb ik uitgebreid beschreven in het personeelsblad.

Er zouden geen beoordelingen van leerlingen meer plaatsvinden. Alle leerlingen mochten zichzelf een voldoende geven.

Een jaarlijkse beoordeling van medewerkers hoefde ook niet meer: ook daarbij zou iedereen zichzelf een voldoende mogen geven.

Er hoefden geen enquêtes meer te worden georganiseerd naar klanttevredenheid (bij familie). Ook dat spaarde weer kostbare tijd uit. Want denk je eens in hoeveel administratieve rompslomp er in het ontwikkelen en verwerken van die enquêtes zat.

Een dag na de verschijning van het personeelsblad moest ik bij één van de bazen op het matje komen. Deze directeur deelde mee dat de directie zich diep gekrenkt voelde door mijn bijdrage in het personeelsblad.

Dat was natuurlijk een ernstige zaak. Daar heb ik alle begrip voor. Een weerwoord leek mij niet nodig. Ik boog deemoedig het hoofd.

Binnen vijf minuten stond ik weer buiten. Dat was tenminste een snelle beoordeling. Maar het was wel een onvoldoende….

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

