Alkmaar in beeld

Nee, nu geen foto van Delft in de ‘header’: dit is Alkmaar. Het is de stad waar we 13 jaar geleden gingen wonen. ‘Metterwoon gevestigd hebben’ leerde ik van juffrouw Top op de HBS.

alkmaar-bij-accijnstorenAlkmaar, Leiden en Delft hebben veel overeenkomsten. Een oude historische binnenstad met veel monumenten, een vaarwater dat in het verleden een belangrijke aanvoerroute was, een centrum dat aan het eind van de 19e eeuw uit zijn voegen barstte, een schil van 19e eeuwse wijken net buiten de omwallen en uitgestrekte nieuwbouwwijken.

En een station op enige afstand van de binnenstad. Twee gloednieuwe stations (Leiden en Delft) en één gerenoveerd station (Alkmaar). Alle drie de steden hebben rond de 100.000 inwoners. De drie steden hebben overeenkomsten met Haarlem, maar die stad heeft toch een net iets andere uitstraling.

alkmaar-zeglisTerug naar Alkmaar. We (mijn fiets en ik) bevinden ons hier aan het Groot Noord-Hollandsch Kanaal, dat op dit punt een scherpe bocht maakt. Het kanaal volgde hier de loop van een riviertje, het Zeglis. De stad Alkmaar was tot in de 16e eeuw omgeven door water.

alkmaar-nieuwbouw-langs-het-waterLangs het Zeglis groeide in de 17e eeuw de bedrijvigheid. Er kwamen zoutziederijen, brouwerijen en kalkovens. Op ditzelfde gebied ontwikkelt zich nu een nieuwbouwproject: de Schelphoek. Want mensen willen tegenwoordig graag aan het water wonen.

Aan de overkant bevindt zich de Accijnstoren, waar de gemeente Alkmaar belasting inde van de schepen die de stad binnen voeren. De toren werd in  1929 een eindje verplaatst om meer ruimte te creëren voor het verkeer (toen dus al!).

alkmaar-panoramaDe foto in de header maakte ik vanaf de Eilandswal. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

