Condez sur l’Escaut

De mensen vragen mij wel eens: “Henk, kom jij wel eens in Condez sur ‘l Escaut?” 

condez-sur-lescaut-1aDat zal ik jullie zeggen: daar zijn we wel eens door gefietst. Het viel ons op dat Nederlandse fietsers er als een soort van vreemde diersoort werden aangekeken. Want hoe komt een fietser uit Nederland nu in deze plaats terecht? Welnu: als je van Doornik (oftewel Tournai, zoals de Franstaligen ten onrechte zeggen) naar Bergen (oftewel Mons, zoals de Franstaligen ten onrechte zeggen) fietst kun je via een stukje Noord-Frankrijk met Condez sur l’Escaut fietsen.

condez-sur-lescaut-etang-la-digue-noireDe Belgen hebben van de Schelde een soort kanaal gemaakt, met weliswaar nog een aantal bochten. De Fransen hebben ook een aantal pogingen gewaagd, maar gelukkig zijn ze niet overal aan toegekomen. Dit gedeelte van Frankrijk ligt te ver van Parijs af. En wat buiten Parijs is, telt in Frankrijk eigenlijk niet mee. Dus hebben ze de Schelde ook nog deels gewoon zo laten lopen zoals als hij al eeuwen heeft gestroomd. En dat is bijzonder mooi. Overal zie je vertakkingen (de zogenaamde etangs) met prachtige natuur en in het najaar veel vliegen.

condez-sur-lescaut-hotel-de-villeHet vroegere Vlaamse Konde was eeuwenlang betwist gebied tussen de Fransen, de Vlamingen en de Spanjaarden. Sinds 1687 is het Frans gebied. De plaats ligt aan de samenvloeiing van de Schelde en de Hene, waardoor de stad tevens een belangrijke strategische functie kreeg. Zo bevinden er zich aanzienlijke Spaanse vestingwerken.

Tot 1980 werd er steenkool gedolven rond de stad. Toen de mijnen gesloten werden raakte ook Condez sur ‘l’Escaut in de problemen. Het inwonertal daalde van ruim 14.000 in 1980 naar ongeveer 9000 inwoners in 2015. En met die daling verdwenen ook een aantal belangrijke voorzieningen.

condez-sur-lescaut-egliseIn de plaats troffen wij een bijzondere sfeer aan. Aan de ene kant zie je aan de grootse gebouwen de vroegere welvaart af, aan de andere kant zijn er wijken waar het moeite kost om huis en haard nog een beetje netjes te houden. Misschien zou het toerisme nog een aardige bron van inkomsten kunnen gaan vormen. Maar wie weet in Nederland eigenlijk waar Condez sur ‘l’Escaut ligt?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Condez sur l’Escaut”

  1. Een dik jaar terug ben ik er omheen gefietst omdat ik Lille (ten onrechte Rijsel genoemd) wilde zien. Ik verliet de Schelde iets na Oudenaarde en zag ‘m pas weer als Escaut bij Cambrai. Niet ver daar vandaan ligt wel een zeer authentieke scheepstunnel om de Schelde met de Somme te verbinden.

Geef een reactie

