Molengang Hoornsevaart

Molengang Hoornse Vaart (2)Af en toe heb je van die ochtenden die verstild zijn. Weinig wind, een beetje damp over het land en het water weerspiegelt bomen en gebouwen op het land.

Deze foto maakte ik rond zonsopkomst van de molengang bij Oudorp (tegenover station Alkmaar-Noord).

Je zou het niet zeggen, maar deze foto werd dus genomen binnen de bebouwde komt van een stad van ongeveer 100.000 inwoners. Rond het dorp Oudorp (helemaal ingelijfd door de gemeente Alkmaar) bevindt zich nog een authentieke strook land, met o.a. deze molengang: een rij poldermolens die stapsgewijs het water naar een hoger peil brengen.

Het water wordt hier uit de Oudorperpolder naar hoger waterpeil gebracht. Een kilometer verderop begint de Ringvaart rond de Schermer. Daar heeft Leeghwater destijds aan geknutseld. Voor wie rijtjes op school heeft geleerd: Schermer, Beemster, Purmer, Wormer. Alleen de Haarlemmermeer is hem niet gelukt, dat werd bijna twee eeuwen later.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Molengang Hoornsevaart”

  1. Ik houd van zulke verstilde foto’s!
    Ps lees met verbazing dat je richting Delft gaat, had eeder DH in gedachte haha.
    Veel woonplezier aldaar en zie je vanuit huis boten voorbij varen? Oh dat is helemaal geweldig! H gr Gon

Geef een reactie

