Keuzestress

Vandaag is het 24 september. Daar kan deze dag ook niets aan doen.

Met die datum is op zichzelf niets mis. Ik wil mensen die op 24 september jarig zijn ook niet beledigen.

Maar de laatste zaterdag is nogal ‘in’ als het gaat om het inplannen van activiteiten. De organisatoren denken dan: ‘iedereen is terug van de zomervakantie en straks komt de herfstvakantie er weer aan: prima dag om iets te organiseren! Dan kunnen de immers meeste mensen’. Het probleem is alleen dat het op zo’n dag dus meteen spitsuur is. Want de activiteiten rijden elkaar is de wielen.

  1. Vandaag word ik geacht op een congres in Amsterdam aanwezig te zijn. Daar was ik gisteren ook al. Maar sommige congressen duren nu eenmaal twee dagen.

2. Vandaag is het ook feest in Friesland. Daar vieren enkele woonlocaties waar ik voor mijn werk bij betrokken ben een jubileum. Ik zou er graag naar toe zijn gegaan, al was het maar voor de Friese Oranjekoek. Maar helaas: Amsterdam en Friesland op één dag: het ligt te ver uit elkaar.

3. Vandaag houden ook de neven en nichten van mijn moeders familie een familiedag. Daar was ik graag bij geweest. Maar helaas: Amsterdam en de Betuwe vallen qua afstand niet te combineren. Ik moet kiezen tussen een bourgondische lunch in Amsterdam of een barbecue in de Betuwe. In theorie zou ik van de lunch naar de barbecue kunnen fietsen. Maar Amsterdam was al eerder gepland in mijn agenda en het programma duurt de hele dag.

4. Ik kreeg een verzoek of ik zaterdag aanwezig kon zijn op een kerkelijke themadag in Amersfoort. Maar helaas geldt ook daarvoor dat ik maar op één plek tegelijk kan zijn.

5. Tenslotte viert schoonzoon Frank in Delft zijn verjaardag. Hij is vandaag helemaal niet jarig, maar dacht kennelijk ook: die zaterdag, dan kunnen er vast veel mensen! Gelukkig kan ik daar nog ’s avonds aankomen, dus die combinatie met Amsterdam is haalbaar.

Toch heeft ieder nadeel ook zijn voordeel. Dat betreft de agenda. In theorie kun je zelfs zeggen dat je nergens aanwezig kunt zijn, want je hebt al een andere afspraak. Maar zo bont zal ik het niet maken.

Maar aangezien ik dus maar op één plek tegelijk kan zijn heb ik ook een reden om op een rij andere plekken niet te kunnen zijn. Stel je voor dat alle vijf de afspraken op achtereenvolgende zaterdagen waren gepland. Dit spitsuur scheelt dus in de drukte…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

