Verlaat

De mensen vragen mij wel eens: “Henk, kom jij wel eens te laat?”

Dat zal ik jullie zeggen. In principe niet. Eigenlijk ben ik nogal een man van de klok. En dat terwijl mijn beide horloges afgelopen zondag stil bleken te staan. Toen heb ik maar een horloge geleend. Want zonder klok voel ik me erg ongemakkelijk.

Toch komt het wel eens voor dat ik ergens te laat ben. Bijvoorbeeld bij een stremming op het spoor. Dat is dan dus overmacht.

Verslapen komt in mijn leven niet voor. Ik word vanzelf wakker, de wekker hoeft niet eens af te lopen. En dat terwijl ik op heel verschillende tijden op moet staan. De afgelopen week moest ik één keer voor 7 uur de deur uit, twee keer rond half negen en één keer pas om half twaalf. Maar uitslapen lukt me ook niet. Ook als ik erg laat naar bed ga (wat zelden meer voor komt) ben ik toch voor acht uur klaarwakker.

VerlaatMaar ik wilde het er niet over hebben dat ik verlaat ben, ik wilde het over Verlaat hebben. Dat is een buurtschap tussen Heerhugowaard en Nieuwe Niedorp. Heerhugowaard was jarenlang de snelst groeiende plaats van Noord-Holland, maar de buurtschap de Noord is nog een beetje authentiek. Als je door die buurtschap naar het Noorden rijdt kom je uit bij Verlaat, op de kruising van diverse wegen en waterwegen. En op zo’n plek stond van ouds natuurlijk ook een herberg.

De naam Verlaat verwijst naar een sluis die hier ooit lag. In de buurtschap staat het oudste huis van de polder Heerhugowaard, een boerderij uit 1629.

Ondanks de nabijheid van twee provinciale wegen kun je in Verlaat ook nog rust vinden, zoals blijkt uit de bij dit blog geplaatste foto.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

