Merwedebrug Gorkum

Dit is dus echt een jeugdherinnering.

Van 1957 tot 1964 woonden we in Gorkum. De drie jaar daarvoor had ik in Indonesië gewoond, midden in de rimboe. In Nederland had ik aanzienlijke aanpassingsproblemen en vooral veel heimwee. Maar toen ik eenmaal kon fietsen was een deel van het leed geleden.

In de tijd dat we in Gorkum woonden had de stad een roemruchte en zeer eigenzinnige burgemeester, Jonkheer Ridder van Rappard. Deze burgemeester had samen met mijn grootvader als gijzelaar gevangen gezeten tijdens de Duitse bezetting. Daarom mocht ik als kleinzoon een keer bij hem limonade komen drinken. Met een koekje, trouwens.

De burgemeester was nogal omstreden in zijn ideeën. Zo richtte hij een partij rechts van de VVD op, omdat de liberalen volgens hem een te linkse koers voeren. Maar hij zorgde er ook voor dat Gorkum (landelijk) niet vergeten werd. Naar zijn mening moest het een grote stad worden, een poort naar de Randstad. Alleen zat de plaats klem tussen geplande rijkswegen. Vanwege dat ruimtegebrek vond hij eigenlijk dat een deel van de oude troep in de binnenstad afgebroken kon worden om plaats te maken voor hoogbouw.

Na zijn vertrek als burgemeester zat de Ridder nog jaren met een eigen dwarsliggende fractie in de gemeenteraad…

Merwedebrug bij GorkumEind jaren ’50 werd begonnen met de bouw van de Merwedebrug. Al in de Franse tijd had Napoleon gezegd dat er bij Gorkum een brug (‘un pont’) moest komen.

De Gorkummers verstonden echter geen Merwedebrug Gorkum 2Frans en dachten dat er een pont moest komen. Zo voeren er tot het begin van de jaren ’60 veerponten die helemaal niet berekend waren op het toenemende wegverkeer.

Meerdere malen in de week fietste ik naar de veerponten, maar ook naar de brug in aanbouw. Soms ’s morgens al heel vroeg, als mijn ouders nog sliepen. Zo heb ik deze brug helemaal gebouwd zien worden.

Boven Merwede - kopieDe Merwedebrug ligt bijna 14 meter boven de rivier. De brug is in totaal 1330 meter lang, omdat hij niet alleen de Merwede, maar ook het Kanaal van Steenenhoek en de spoorlijn overbrugt. De bogen zijn elk 170 meter lang.

Tijdens de opening (op 15 maart 1961) kregen alle scholen vrij om naar de Koningin te kunnen zwaaien.

In de eerste jaren was het verkeer schaars, maar inmiddels davert het vrachtverkeer en autoverkeer in een bijna onafgebroken rij over de brug die steunt en kreunt in zijn voegen. Na een halve eeuw wordt het tijd voor een nieuwe brug.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s