Narcisme en selfie (2)

“Hadden psychiaters een sessie kunnen doen met Narcissus, dan was er waarschijnlijk geen narcistische persoonlijkheidsstoornis uitgerold. Ze hadden hem gezien als iemand die voortdurend met zijn smartphone op een selfiestick in de weer was geweest” . 

Aldus Olaf Tempelman in de Volkskrant (donderdag 8 september 2016). Ik citeerde hem een week geleden op dit weblog.

In Psychologie Magazine (oktober 2016) wordt Amerikaans onderzoek geciteerd naar aanleiding van de tweedeling ‘kwetsbare narcist’ en ‘grandioze narcist’. 

Kwetsbare narcisten (A) hebben van binnen een minderwaardig gevoel ten opzichte van anderen en daarom moeten ze zich groter maken dan ze zelf zijn.

Grandioze narcisten (B) hebben een opgeblazen gevoel van eigenwaarde, zonder dat de kwetsbaarheid daar direct onder ligt. Ze zijn gewoon helemaal overtuigd van hun grandiositeit.

Om een cartoon in de Volkskrant over Donald Trump te verbaliseren (het cartoon is met de rest van de krant in de kattenbak verdwenen) : “Inderdaad ben ik een narcist. Maar ik ben wel de áller-áller-áller-állergrootste narcist van de hele wereld!” 

A. Kwetsbare narcisten gebruiken de sociale media. Rechtstreeks contact vinden de bedreigend. Ze zoeken bevestiging online, zoals via het aantal likes en volgers.

B. Grandioze narcisten hebben sociale media veel minder nodig. Ze betreden liever zelf het podium om te laten zien hoe geweldig ze zijn.

A. Kwetsbare narcisten posten niet zoveel selfies: ze zien er niet perfect uit en vinden zichzelf te vaak tegen vallen op de foto.

B. Grandioze narcisten gebruiken – zoals gemeld – minder de sociale media, maar ze posten wel erg graag selfies. Ze willen graag gezien worden en met hun eigenschappen, gedrag en vrienden pronken.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

