IJmuiden en Den Helder

Vraag je mij waar mijn meeste roots liggen, dan is dat in Den Helder. Ik ben er niet opgegroeid. Als kind woonde ik in zes verschillende plaatsen. Pas in Den Helder was ik meer honkvast. Daar hebben we 28 jaar gewoond. Die stad heb ik door de ogen van onze kinderen leren ervaren. Met zoon Anne heb ik ooit een ‘project’ gedaan waarbij we alle straten befietst moesten hebben.

Wat mij in IJmuiden aantrekt is eigenlijk hetzelfde als bij Den Helder. Je ruikt er altijd de zilte zeelucht. Maar er zijn veel historisch-geografische overeenkomsten. Beide steden ontwikkelden zich eigenlijk pas in de 19e eeuw en in beide steden was de ontstaansgeschiedenis nauw verbonden met de aanleg van een kanaal. In IJmuiden was dat de aanleg van het Noordzeekanaal. Alleen betekende de aanleg van dit kanaal voor Den Helder een economische genadeklap: de zeeschepen naar Amsterdam lieten voortaan Den Helder aan bakboord liggen.

WezenstraatIJmuiden maakt deel uit van de gemeente Velsen met zo’n 65.000 inwoners, Den Helder is door krimp nu een stukje kleiner (56.000 inwoners). Qua inkomen (30.000 euro vs 35.000 euro per huishouden) en werkloosheid staat Den Helder er slechter voor dan Velsen (7,1% versus 5,1%).

Den Helder VisbuurtIJmuiden en Den Helder kennen uitgestrekte 19e eeuwse wijken met rechte straten en gevarieerde arbeiderswoningen. Op de bovenste twee foto’s zie je stukjes 19e eeuwse straten in Den Helder, op de derde en de vierde foto 19e eeuwse straten in IJmuiden. Tussen al die oude woningen wordt inmiddels ook ruimschoots nieuwbouw gepleegd.

Beide plaatsen hadden zwaar te lijden tijdens de oorlog (de Duitsers bouwden de Atlantic Wall) en moesten voor een aanzienlijk deel na de bezetting opnieuw ijmuiden-hoek-trompstraatworden opgebouwd.

Een deel van die nieuwbouw kreeg in beide plaatsen in de jaren ’60 ruimte tegen de duinen aan. Daar verrezen ruim opgezette wijken met (toen) moderne flats en eengezinswoningen. In beide plaatsen is een deel van de nieuwbouw inmiddels weer gesloopt, een ander deel is gerenoveerd.

ijmuiden-oud-en-nieuwIn beide steden vormt de visserij een aanzienlijke bron van inkomsten. Beide plaatsen hebben een grote visafslag. En een vuurtoren…

Beide steden worstelen ook met hun imago en proberen door (soms gedurfde) nieuwbouwprojecten nieuwe inwoners te trekken. Een deel van die plannen heeft in beide plaatsen ook weer schipbreuk geleden.

Maar IJmuiden heeft nog een extra probleem: de spoorlijn is opgeheven. Wie hier met het OV wil komen moet met de bus of uitstappen op het stationnetje van Driehuis en vijf kilometer fietsen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

