Fietsen door Sauerland

Wir haben ein Deutscher Zahnartz.

Dankzij hem behoor ik tot de groeiende groep van ‘betande ouderen’. Vroeger hadden de meeste 65-plussers een ‘klapper’ zoals een kunstgebit wel wordt genoemd. In 1982 was dat aandeel nog ruim 65%, inmiddels heeft minder dan de helft van de gepensioneerden een volledige prothese.

cropped-kahler-asten-4.jpgDeze inleiding slaat helemaal nergens op, want ik wilde het over het fietsen in Duitsland hebben. Daar vraagt de tandarts ook wel eens naar. Hij moest altijd ontzettend klimmen uit school. Ik kan me indenken dat hij zich niet kan voorstellen dat iemand voor zijn plezier gaat klimmen.

Kahler Asten GazelleHoe is het fietsklimaat in Sauerland? willen de mensen wel eens van mij weten. Welnu: daar valt prima te fietsen. Trek wel een winddichte jas aan. Ik heb er zelfs wel in de sneeuw gefietst, terwijl op honderd meter afstand skieërs naar beneden suisden. Ik was toen wel de enige fietser en werd voor redelijk verrückt versleten.

DSC02104Ik heb in Sauerland wel eens drie uur lang moeten klimmen in de eerste versnelling. Maar what goes up must go down zong Spinning Wheel in 1969. Dus je gaat ook weer een keer naar beneden. Dat gaat sneller, tenzij je uit de bocht vliegt, zoals een collega (met wie ik een fietstocht maakte) deed. Hij wilde wel eens weten hoe hard hij kon…

DSC02095Sauerland heeft ook aardige dorpjes, met veel vakwerkhuizen. Vaak liggen die dorpjes aan vriendelijk klaterende beken.

En hoe hoger je komt, hoe mooier vaak het uitzicht is. Op de hoogste heuvels van Sauerland ruik je de berglucht en waan je je héél ver weg. Terwijl het gebied maar vier uur treinen van de Nederlandse grens ligt.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

