Misfeedback

Eén van de regelmatig onjuist geïnterpreteerde thema’s in zorg en onderwijs is ‘het geven van feedback’. Soms wordt er zelfs onder verstaan: elkaar ongezouten de waarheid vertellen.

Onverantwoordelijk assertief gedrag

Maar dat is wat Alfred Lange ‘irresponsible assertive behavior’ noemt: het recht van de verbaal sterkste.

Ik kwam mijn aantekeningen van een tiendaagse training over dit onderwerp de afgelopen week weer tegen, dankzij de grootscheepse opruiming van mijn studeerkamer. Ik was zelfs al bijna vergeten dat ik zo’n training had gevolgd. Soms denk ik wel eens: waar deed ik het allemaal voor?

De kracht van echt goede feedback is dat ook de meer kwetsbare mensen goed aan het woord komen.

Verhaal van twee kanten

Goede feedback is een tweezijdig proces. Dit is het eerste grote misverstand bij feedback: denken dat je feedback geeft als je de ander niet eerst bevraagt. Dat is geen feedback, het is oordelen of poneren.

Je kunt dus geen goede feedback geven als je in je eentje gaat zitten nadenken over hoe de ander denkt.

Via de sociale media en de email is het bijna onmogelijk om goede feedback te geven, omdat die stap bijna altijd wordt overgeslagen. Het risico op oordelen en veroordelen ligt direct op de loer.

Kenmerkend bij goede feedback is dat je niet begint met een uitroepteken, maar met een vraagteken.

Communicatieve misbaksels

Tien recepten voor communicatieve misbaksels, die ik bewerkt & samengevoegd heb vanuit de beschikbare literatuur.

Oftewel: een aantal tips voor het geval je er op uit bent om de onderlinge communicatie te verstoren en de boel te laten escaleren:

  1. Oordeel: wijs nadrukkelijk met de vinger naar de ander
  2. Hou jezelf buiten spel, zorg dat je andere vier vingers niet naar jou wijzen
  3. Wees er zeker van dat jij gelijk hebt (‘gefixeerde mindset’) en geef de ander maximaal het gevoel dat hij fout zit en dom handelt
  4. Hou je aan je oordeel over de ander vast en wees vooral niet nieuwsgierig naar de beweegredenen van de ander
  5. Geef jij-boodschappen en geen ik-boodschappen
  6. Doe geheimzinnig over wat er mis is
  7. Vraag niet door, maar vul in voor de ander
  8. Vergroot fouten van de ander uit
  9. Betrek zoveel mogelijk anderen erbij om te bewijzen dat jij gelijk hebt, vorm coalities
  10. Speel op de man, niet op de bal

Dus: wil je de ander uitschakelen, maak gebruik van deze tips!

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s