Gezegende fiets

Vorige week was ik weer eens in Krachtighuizen. Daar heeft een vroegere collega een zomerhuis. Af en toe komt zijn vrouw er ook.

Die collega heeft zijn fiets in laten zegen. Ik was met dat verschijnsel bekend dankzij de Radfahrerkirche (bij Dresden). De pastoor ter plaatse is een verwoed fietser en hij zegent ook fietsen. Wij deden daar als protestanten niet aan mee.

Die collega gaat nooit meer naar de kerk, maar in het kader van ‘je weet nooit waar het goed voor is’ heeft hij toch zijn toerfiets laten besprenkelen met gewijd water. Ik vind dat tamelijk riskant, want voordat je het weet gaat zo’n fiets roesten als gevolg van het wijwater. Daar zit geen antiroest in.

Afbeeldingsresultaat voor vakantiefiets afbeeldingIk wilde wel eens weten of het verschil maakte: een gezegende fiets of een niet-gezegende fiets. Ik waagde een fietspoging op de gezegende fiets, maar bij de eerste kruising ging het al mis: ik schoot met mijn voet van de trapper en schaafde mijn kuitbeen.

Volgens mij moet ik gewoon verder fietsen op een degelijke protestantse Batavus. Ik ben gewoon weer op die fiets naar het station van Amersfoort gefietst. En er is onderweg niets gebeurd…

Maar die collega heeft ondertussen wel een probleem. Hij meldde dat het hem in zijn rug geschoten toen hij af wilde stappen. Ik wilde het werelds uitleggen en zeggen dat je met je 66e geen fiets met stang meer moet willen. Maar toen bedacht ik: zijn fiets is wel gezegend, maar hij niet. Zou het daar aan kunnen liggen?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

