Nogmaals Brussel

De mooiste delen van Brussel zijn niet de toeristische attracties en ook niet de straten er om heen.

Loop of fiets je vanuit het Centraal Station in zuidwestelijke richting, dan zie je rechts af en toe de toren van het stadhuis aan de Grote Markt.

DSC01341Op de Grote Markt kun je op drukke dagen werkelijk over de hoofden lopen, al is dat sinds de aanslagen duidelijk minder. Maar probeer nu eens dat plein, de verleidelijke winkels vol chocolade en Manneken Pis te mijden en loop als een argeloze toerist door de straten en straatjes achter die toeristische attracties. Dan vind je prachtige authentieke straten en straatjes. Zeker, er zijn ook brede straten, soms een gevolg van doorbraken ten behoeve van het autoverkeer in de jaren ’70. Maar achter die brede straten vind je sfeervolle en authentieke stukken van de stad.

DSC01340Hoewel: authentiek? Overal worden huizenblokken opgekalefaterd en je vindt hier ook nieuwbouw. Maar de sfeer is aantrekkelijk.

Eigenlijk bestaat het oude Brussel uit een doolhof aan straten, pleinen. Omdat ik geen idee heb hoe de structuur van de plaats in elkaar steekt fiets op goed DSC01342geluk door de oude stad. Zo beland ik in een historische kerk waar op deze maandagmorgen net een Spaanstalige kerkdienst aan de gang is. Het is de Kerk van de Onze Lieve Vrouwe der Rijke Klaren aan de Rijkeklarenstraat. Tot mijn verbazing zit de kerk redelijk vol.

DSC01344Weer wat zigzaggend kom ik langs de Beurs van Brussel. Dit gebouw in neoclassicistische stijl werd halverwege de 19e eeuw gebouwd. Eén van de doelstellingen was het opvijzelen van de welstand in dit verpauperde deel van Brussel. De straat en het plein voor de Beurs zijn Brussel Theaterafgesloten voor het autoverkeer en bieden daardoor voetgangers en fietsers ruim baan.

Kortom: probeer toch maar eens Brussel op de fiets!

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

