Slaaptekort

Ik heb deel uit gemaakt van het Dream Team, een onderzoeksteam dat zich bezig hield met slaapproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking.

Maar al eerder schreef ik één van de meest slaapverwekkende series die ooit op een blog is verschenen: een serie van 30 bijdragen over slaap en slaapproblemen.

Een slaaptekort kun je niet kwantitatief duiden. Daarmee bedoel ik: je kunt niet zeggen dat iemand die 6 uur per etmaal slaapt een chronisch slaaptekort ontwikkelt.

Individuele verschillen

De individuele behoefte aan slaap verschilt aanzienlijk. En hoeveel uren slaap je nodig hebt hangt ook af van de slaapkwaliteit (afwisseling tussen diepe slaap en lichte slaap). Je kunt je na 10 uur slapen erg moe voelen, je kunt ook na zes uur slaap fris als een hoentje opstaan (hoewel ik niet zeker weet of hoentjes fris opstaan).

LVB en gedragsproblemen

Dat een chronisch slaaptekort veel gevolgen heeft is inmiddels voldoende aangetoond. Een onderzoek bij mensen met een lichte verstandelijke beperking geeft aan dat bij hen een chronisch slaaptekort leidt tot forse gedragsproblemen. Een onderzoeker vermeldde zelfs dat het de meest voorkomende oorzaak van gedragsproblemen is bij mensen met een lichte verstandelijke beperking.

Schijndementie

Maar ook bij ouderen heeft een chronisch slaaptekort aanzienlijke gevolgen. De verschijnselen bij een ernstig slaaptekort lijken namelijk veel op de verschijnselen van sommige dementiële beelden. Word je dement verklaard omdat je moeilijk dingen kunt onthouden en je denken moeilijk kunt organiseren, is de oorzaak ‘slechts’ een chronisch slaaptekort.

Gevolgen chronisch slaaptekort

Een aantal gevolgen van een chronisch slaaptekort op een rijtje:

  • Meer gezondheidsklachten
  • Grotere kans op klachten van depressieve aard
  • Snellere veroudering
  • Toename van gewicht
  • Lagere prestaties
  • Meer kans op ongelukken

En wat er verder nog te vermelden valt…

Statistiek en ongelukken

Bij die kans op ongelukken wil ik toch nog een kanttekening plaatsen. Als je tien uur per etmaal in je bed ligt heb je volgens mij minder kans op ongelukken dan wanneer je zes uur per etmaal in je bed ligt.

Of liever omgekeerd: wie 18 uur per etmaal rondloopt heeft minder kans op een ongeluk dan een persoon die 22 uur per etmaal rondloopt.

Zou dat statistisch gezien niet helemaal de 10 tot 15% grotere kans op ongelukken kunnen verklaren?

Je kunt maar beter in je bed blijven liggen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Slaaptekort”

Geef een reactie

