BAS-regel

In hoeverre is waardering door anderen belangrijk in ons leven?

Dat is een thema dat in mijn werk regelmatig terug komt. Als je in de zorg werkt kun je mensen tegen komen die altijd ontevreden lijken met de zorg die jij geeft. In hoeverre blijf je dan toch nog wachten op de beloning van een positieve opmerking?

Familie

Datzelfde gebeurt ook in familieverband, bijvoorbeeld als een dochter haar moeder helpt om eindelijk eens waardering van die moeder te krijgen. Wat gebeurt er met jou als je steeds harder loopt om het je moeder naar de zin te maken en je moeder gaat alleen maar meer klagen naarmate je harder je best doet?

Marieke wil niet eten. Omdat ze te licht is voor haar leeftijd heeft de dokter gezegd dat ze meer binnen moet krijgen. Haar moeder probeert iedere dag extra lekker te koken, zodat Marieke meer voedingsstoffen binnen krijgt. Mara hoe lekkerder mamma kookt, des te meer is Marieke dwars tijdens het eten. Wat betekent dat voor haar moeder?

Wat doet het jou als je je inzet voor een familielid en je broer of zus heeft alleen maar kritiek op jou? Hoe meer je je best probeert te doen, des te meer wordt je handelen met een rood potlood van kritiek voorzien. Wat doet dat jou als betrokken gezinslid?

Rad van depressieve interactie

In dat verband heb ik op dit blog het Rad van Depressieve Interactie genoemd. Ik zet het vaak in om de vicieuze cirkel te verhelderen waar in je terecht kunt komen als je mensen wilt helpen. Van bewogenheid ga je naar machteloosheid, daarna naar woede, vervolgens loop je een schuldgevoel op en daarna ga je vanuit bewogenheid toch weer helpen. Als je te lang in die vicieuze cirkel blijft hangen loop je een grote kans op een burn out.

Expressed Emotion

Het thema komt regelmatig terug in intervisie en supervisie die ik met teams heb. Wie ben jij als hulpverlener? Heb je waardering nodig om je werk vol te houden? En als je geen waardering van je cliënten krijgt: hoe houd je dan je werk vol? Zijn er dan andere bronnen waar je uit kunt putten? In dit kader past het thema expressed emotion, waar ik ook al eerder een serie blogs aan wijdde.

BAS-regel

In dat verband heb ik ooit de BAS-regel geïntroduceerd. Waarom ik die regel zo genoemd heb is een ander verhaal. Maar het gaat er om dat je niet moet wachten op het resultaat van je handelen. Je bent niet pas een goede begeleider als de cliënt ‘goed gedrag’ laat zien.

Als we ons functioneren en welbevinden van het resultaat van ons handelen af laten hangen lopen we altijd vast. Zo zitten mensen namelijk niet in elkaar.

De vraag die je jezelf moet stellen is: “Heb ik gedaan wat ik moest doen?” Wat er uiteindelijk met jouw hulp gedaan wordt is een andere vraag.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “BAS-regel”

Geef een reactie

