Veer Kop van ’t Land

Gisteren gaf ik cursus in Dordrecht.

Na afloop van een intensieve cursusdag wilde ik mijn hoofd een beetje leegfietsen. Gelukkig had ik mijn fiets bij me.

Dordrecht is een boeiende plaats. Het is de oudste stad van Holland. In de 20e eeuw maakte de stad een groeispurt mee. Veel van die wijken verpauperden ook weer aan het eind van de 20e eeuw. Er wordt hard gewerkt om orde op zaken te stellen.

Maar het aardige van Dordrecht is ook dat er zich tussen alle nieuwbouw nog zoveel groene stukken bevinden. Zo kun je kilometers lang over door bomen omzoomde oude dijken fietsen, terwijl je ook midden in de stad bent.

Veer Kop van 't LandMijn eerste doel was: de Randstad uit. Ik fietste naar het oosten. Daar bevindt zich het veer van Kop van ’t Land. Dat veer veert heen en weer over de Nieuwe Merwede. Dat is geen rivier, maar een kanaal, gegraven rond 1860. Het was één van de middelen om de voortdurende dreiging van het water tussen Gorkum en Dordrecht het hoofd te bieden. Op deze manier kon het water rechtstreeks naar het Hollandsch Diep worden afgevoerd.

Veer Kop van 't Land 2Dat Dordrecht op een eiland ligt vindt zijn geschiedenis in de Sint Elisabethsvloed (1421). Toen werden veel dorpen verzwolgen en ontstond de Biesbosch. Kop van ’t Land was in feite een buurtschap die ontstond rond het veer dat boeren en vee naar de Biesbosch over zette.
Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog lag de buurtschap in bezet gebied terwijl de Biesbosch al bevrijd was. Crossers in kano’s en roeiboten probeerden ongezien langs de mitrailleursnesten te varen die de Duitsers op de Kop hadden ingericht.
Nieuwe MerwedeDe pont vormde lange tijd een belangrijke schakel in het verkeer tussen Holland en Brabant. De afgelopen decennia leed het veer een min of meer noodlijdend bestaan. Toch vormt het een belangrijke schakel in de toeristische verbinding tussen de volle Randstad en de natuur van de Biesbosch. En aan de volle veerpont van vandaag te zien wilden er nog heel wat mensen naar de overkant.
Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Veer Kop van ’t Land”

  1. Ik was gisteren in Dordrecht, altijd weer een mooie stad, met die ligging aan de rivieren.
    Ik kwam voor Glassfever, glaskunst verdeeld over een aantal musea. Heb ook het Hof bezocht, is een heel interessant museum geworden, deels de geschiedenis van Dordrecht, en een mooie filmvoorstelling over de Statenvergadering die daar in 1572 is gehouden. Ik doe zulke dingen per trein en te voet: ik ben meer een wandelaar dan een fietser, als het om recreatie gaat.

Geef een reactie

