Brussel: oud, nieuw en de fiets

Sinds we voor het eerst door Brussel fietsten (in 1970) heb ik een aanzienlijke hekel aan die stad. Brussel was toen voor mij het synoniem van een stad die door projectontwikkelaars grondig werd verpest. daarnaast kreeg het autoverkeer en veel te veel ruimte. De fietser raakte in dit straatbeeld helemaal platgewalst.

Brussel 19e eeuwBij de afgelopen twee bezoeken aan de stad heb ik dat negatieve beeld bij moeten stellen. Nog steeds is Brussel een autostad, maar er wordt flink geïnvesteerd in voorzieningen voor fietsers (op de tweede foto geven de pijlen aan weerszijden van de weg de fietsstroken weer). Daarnaast worden oude wijken nu niet meer met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor sfeerloze nieuwbouw. Nee, er wordt geïnvesteerd in oude straten en wijken. Er worden zelfs allerlei hoge flats uit de jaren ’60 afgebroken.

De tegenstellingen tussen oud en nieuw zijn vooral aanwezig bij de grote stations Brussel Noord en Bruxelles Midi. Stations zijn tegenwoordig forse trekkers voor kantoren. Ze vestigen zich vaak in grote glazen kantoorkolossen. Die ontwikkeling valt ook in Brussel niet tegen te houden.

Brussel bij Station NoordTegelijkertijd stijgen de oude wijken er om heen in waarde. Overal wordt getimmerd, geverfd en opgeknapt. Een bijzondere straat is de Koning Albert II straat, waar ik me in Amerikaanse steden als Boston of Philadelphia waande: een brede groene straat, omringd door nieuwbouw uit het einde van de 19e eeuw, met op de achtergrond hoge kantoorgebouwen.

Het verschil met die Amerikaanse steden is echter dat er in Brussel wordt geïnvesteerd in het verkeer per spoor, terwijl bijna alle spoorverbindingen in de USA een kwijnend bestaan leiden. Brussel is dus echt niet alleen een autostad.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

