Braunschweig

De mensen vragen mij wel eens: “Henk, kom jij wel eens in Braunschweig?”

Dat zal ik jullie zeggen. In Braunschweig was ik nog nooit geweest. Ik was er wel dicht in de buurt geweest. En toen dacht ik: ‘daar moet ik ook nog een keer naar toe’. Vorige week was ik dan uiteindelijk toch nog in Braunschweig. Ximaar had al over deze stad geschreven, ik wilde de plaats ook eens met eigen ogen gaan zien.

DSC00116Ik dacht dat Braunschweig (ook wel Brunswijk genoemd) niet zo groot was, een stad met zo’n 50.000 inwoners ofzo. Hoe ik daar bij kwam weet ik ook niet. In ieder geval bleek de stad veel groter dan ik dacht. Ik fietste een half uur door de buitenwijken voordat ik in de binnenstad was. Voor een deel komt dat doordat de Duitsers meer de ruimte hebben en nemen voor de stedelijke bebouwing. Voor een ander deel dus omdat Braunschweig toch een aanzienlijke stad is. De stad is iets kleiner dan de stad Utrecht, maar neemt dubbel zo veel stedelijke ruimte in beslag.

DSC00135In de buitenwijken kwam ik al iets tegen waar Duitse middelgrote steden goed in zijn: in een netwerk van trams met allerlei voor mij onbestemde namen. Nu we het toch over het OV hebben: de stad heeft een gigantisch station, één van de voorbeelden van wederopbouw-architectuur in (West-) Duitsland. Nadat de Muur gevallen is kreeg het station een veel belangrijker landelijke functie. Braunschweig lag nu niet meer aan de oostgrens van West-Duitsland, maar midden in Duitsland. Er komen hier tien regionale lijnen en vier ICE-lijnen samen.

Braunschweig 3Maar het gaat mij nu om het centrum van de stad. Ik kijk er mijn ogen uit. Hoewel de stad aan het eind van de Tweede Wereldoorlog voor 90% verwoest werd ziet het centrum er toch historisch uit, met imposante wereldse gebouwen, zeer oude kerkgebouwen (zoals Braunschweig 2de Sankt Petri uit de 11e eeuw) en grootse pleinen. Het is ook een levendige stad, mede dankzij het grote aantal studenten. Volgens onderzoekers scoort de stad zeer hoog als het gaat om door bewoners ervaren levenskwaliteit: de stad staat op de vijfde plaats van leefbare steden Braunschweig 4in Duitsland.

Een buitenbeentje is het Happy Rizzi House, ontworpen door de Amerikaanse pop-art kunstenaar James Rizzi. De bouw van dit huis stuitte plaatselijk op veel weerstand. Mij stoorde het bepaald niet, het gebouw dringt zich niet op en verstoort niet de verhoudingen met de historische bebouwing van de binnenstad.

Braunschweig 5Helaas was er net een kermis aan de gang in Braunschweig. Kermissen worden voornamelijk gehouden als ik door steden fiets. Dat is om te voorkomen dat ik teveel gebouwen goed op de foto kan krijgen. Dus moeten jullie het doen met een beperkt aantal plaatjes.

Vanuit Braunschweig wilde ik nog verder fietsen in de richting van de Harz, maar een zwaar onweer belemmerde de verdere tocht. Aan het begin van de avond nam ik de trein terug.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

