Opruimen?

CreativiteitMijn wettige huisgenote Tineke heeft geen ADHD, maar ze kan niet stilzitten. Eén van de gevolgen is dat de woonkamer vaak bezaaid ligt met allerlei projecten. Vandaar dat ik een keer het bijgevoegde bord voor haar liet maken.

Nu zit ik met een relationeel probleem. Gisteren kwam er al vroeg bezoek en ze vond dat daarom de kamer moest worden opgeruimd. Bovendien moest er stof worden gezogen. En eigenlijk moesten de ramen ook nog worden gelapt. Wat vinden jullie daar nu van?

Ik vond het opruimen niet zo nodig. Of liever gezegd: het huis moet er zo uitzien dat je altijd gasten kunt ontvangen. Er kunnen namelijk ook onverwachts gasten komen. Vorige week stond er onverwachts iemand om 8 uur op de stoep. En een tijdje geleden parkeerde er een motor om 3 uur ’s nachts in de voortuin. Of we misschien een slaapplek hadden…

6Ik had nog een andere overweging. Als je voor de visite je huis netjes maakt kun je de gasten het idee geven dat ze er thuis maar een rommeltje van hebben gemaakt. Je kweekt dan misschien wel een schuldgevoel aan. Als ik bij iemand op bezoek ben waar het erg rommelig en vies is, denk ik eerder ‘nou, bij mij thuis valt het nog wel mee’.

En tenslotte: Koning Willem Alexander weet eigenlijk helemaal niet hoe Nederland er uit ziet. Als hij bij een gezin in de Haagse Schilderswijk op de koffie gaat wordt dat huis eerst helemaal geboend. Zo heb je dus geen idee hoe de gemiddelde Nederlanders woont en leeft.

Een paar kranten in de bak, prima. Even het aanrecht leeg: ook niet slecht. Maar de hele kamer even netjes maken omdat er bezoek komt, ik vond het niet zo nodig. Trouwens: toen de visite een uur binnen was lag de hele kamer vol. De visite kon ook niet stilzitten. Het waren namelijk een broer en een zus van Tineke…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Opruimen?”

  1. Dat vind ik nog eens knap! Een motor die om een slaapplek vraagt. 😉 Ik heb ook liever dat het eerst wat opgeruimd wordt in huis voordat er visite komt. En nu weet je gelijk hoe het er hier uitziet. Precies…

Geef een reactie

