Muggenzifter (2)

Les Parott (Gideon, 1996) geeft een groot aantal tips over de omgang met de muggenzifter. Uit een reeks van elf tips geef ik vier aandachtspunten weer.

  1. Kijk naar jezelf

Hoe komt het dat we zoveel moeite hebben met muggenzifters? vraagt Les Parott zich af. Als je met één vinger naar de ander wijst, wijzen er vier vingers naar jouzelf!

Het eerste dat we moeten ontdekken is de muggenzifter in onszelf. “We kunnen alleen voortgang boeken in de omgang met de muggenzifter als we leren omgaan met de muggenzifter in onszelf”. Oftewel: wees eens eerlijk: waar, wanneer en bij wie heb jij de neiging om muggen te ziften?

2. Probeer je te verplaatsen in de muggenzifter!

Dat is ingewikkeld, omdat je van iemand die op jouw allergie zit als snel een waandenkbeeld maakt: je dicht hem of haar op den duur alleen nog maar negatieve kenmerken toe. Als je begrijpt hoe iemand geworden is wie hij is kun je vaak ook meer begrip opbrengen voor zijn gedrag.

Kobus is iemand die nergens aan lijkt te twijfelen. Stelt de ander een vraag of iets wel waar is, Kobus weet al direct of het wel of niet waar is. Dat onderbouwt hij razendsnel met een reeks van onderzoeksresultaten of citaten. Ik kon daar niet goed tegen. Hij zat al snel op mijn allergie. Dat zegt dus iets over mijzelf. Maar toen ik zijn moeder ontmoette vielen me de psychologische schellen van de ogen. Voor zijn moeder kon niemand het ooit goed doen. Kobus waarschijnlijk thuis dus ook niet. Hij was als kind nooit bevestigd geweest in wie hij als persoon was. Dan is dat muggen ziften een manier om de controle over jezelf en anderen te behouden: het is een overlevingsmechanisme. 

3. Probeer te relativeren

Muggenzifters weten altijd onze zwakke plekken te vinden. Als we hun opmerkingen zondermeer terzijde leggen ontkennen we het probleem. Je houding zou meer moeten zijn: ‘dat wil ik, wat wil jij?’ (Jesper Juul).

In principe is dat wat een peuter al geleidelijk zou moeten leren, maar veel volwassenen komen er nog steeds nauwelijks aan toe om verschillende opvattingen naast elkaar te leggen. Eigenlijk zijn we dus allemaal muggenzifters. ‘Er is maar één waarheid en dat is mijn waarheid’.

We kunnen de uitwerking van uitspraken van de muggenzifter verminderen door ze te relativeren. “Wat je denkt of zegt over mij is belangrijk. Maar nadat ik alles op me heb laten indringen en bij mezelf te rade ben gegaan meen ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt.” Op zo’n moment ben je ook niet meer zo vatbaar voor de kritiek van de muggenzifter: je kunt zijn/haar mening naast die van jouzelf zetten.

Dat betekent dat je ik-boodschappen moet durven geven: “Ik heb je boodschap begrepen, maar ik wil niet dat je kritiek blijft uiten over de studie die ik wil gaan volgen”. 

4. Stop je oren niet toe

De meest verleidelijke manier om te reageren is de muggenzifter negeren. Volgens Les Parott werkt dat niet, omdat je dan tóch met die persoon bezig bent. Bovendien heeft de muggenzifter nooit helemaal ongelijk.

Je bent effectiever bezig als je je afvraagt wat je van hem of haar zou kunnen leren. Probeer eens LSD toe te passen: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen, in plaats van direct verbaal lik op stuk te geven.

Maar, als je na al je pogingen ontdekt dat werkelijk niets helpt en dat de muggenzifter op alles wat je doet wel wat aan te merken blijft hebben, schud dan maar het stof van je voeten. Dan zegt zijn gedrag meer over hemzelf dan over jou!

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

