Fiets en trein in Duitsland

“Duitsland is een zeer fietsvriendelijk land.” Aldus de Rover-site. 

Fietsers in Duitsland

Ik ben opgegroeid met het idee dat je de Duitsers niet moest vertrouwen. De oorlog was nog niet zo lang geleden en de Duitsers reden bij voorkeur veel te hard in snelle Mercedessen. Fietsen zou levensgevaarlijk zijn. Maar inmiddels is Duitsland bezig met een inhaalslag. Sommige steden zijn zó fietsvriendelijk dat er Nederlandse steden zijn die daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Opmerkelijk is dat de fiets vooral wordt gebruikt voor mensen met een hoge opleiding. Zoals ‘Der Spiegel’ meldde: in Duitsland is de dure fiets inmiddels hét statussymbool aan het worden en niet meer de ster van de Mercedes.

Een nadeel is dat de oude fietspaden die al eerder in de steden werden aangelegd inmiddels sterk verouderd zijn. Er staan vaak auto’s op geparkeerd en je moet stoep-op en stoep af. Maar meestal mag je ook wel op de autostrook of de busstrook fietsen.

Fiets en regionale trein

Maar dan de fiets in de trein. De fiets kan in Duitsland in elke regionale trein mee. Dat hoeven helemaal geen stoppertjes te zijn, zoals de naam suggereert, er zijn regionale treinen die afstanden van een paar honderd kilometer overbruggen. Op die manier reisde ik onlangs binnen vier uur tijds met fiets vanaf de voormalige DDR-grens naar Bad Bentheim. Voor het meenemen van de fiets betaalde ik 4½ euro.

Fiets en IC-trein

Bij de IC-treinen wordt het ingewikkelder, daar moet je bijna altijd reserveren. Dat geldt ook voor de internationale trein van Amsterdam naar Berlijn. Er is vaak een deel van een wagon gereserveerd voor fietsen, maar omdat fietsen in Duitsland erg populair aan het worden is ontstaat er ook plaatstekort.

Fietsvervoer DBOp de foto een fietswagon in een regionale trein. Deze trein had twee van deze grote wagons: twee maal de benedenverdieping van een dubbeldekker. Een woordvoerder van NS zei dat de Nederlandse dubbeldekker daar niet geschikt voor is. Het waarom ben ik niet te weten gekomen.

Regionale vervoerders

Ook de treinen van Abellio (een dochter van NS zijn op deze manier ingericht). Je zou toch denken dat NS daarmee ook op een idee kan komen, maar de ruimte voor fietsen is in de treinen van NS krap bemeten. Dat geldt zeker voor de zogenaamde Koploper. Soms moeten Wadfietsers in Leeuwarden meerdere treinen voorbij laten gaan, voordat ze met fiets in kunnen stappen.

Bij de regionale vervoerders, zoals Arriva, Connexxion en Breng is echter weer veel meer plek voor fietsen. Het voordeel van zo’n groot compartiment is dat het multifunctioneel is: ook kinderwagens vinden er een ruime plek, mensen met een rolstoel kunnen er gemakkelijk binnen komen. Ook de plaatselijke carnavalsvereniging geeft er wel eens een blaasconcert. Ik zag zelfs een keer iemand met een geit. Ik weet overigens niet op wat voor kaartsoort een geit reist. Vermoedelijk was het gekkegeit.

Internationale tip

Internationale fietskaartjes zijn naar verhouding duur. Bovendien moet je reserveren. Daarom kiezen we er doorgaans voor om met de trein naar een grensstation te treinen. Daar kopen we dan een kaartje voor het volgende land.

Een voorbeeld: retour fietsdagkaart naar België = 24 euro. Met de trein naar Roosendaal is 6 euro, daarna fietskaart België 5 euro (samen 11 euro) of een dagkaart 8 euro (samen 14 euro). Spaart toch mooi een kop koffie of twee met gebak uit.

 

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s