Sint Joos ten Node

Ten oosten van het Noordstation van Brussel bevindt zich de gemeente Sint Joos ten Node. Het station ziet er aan de achterzijde verwaarloosd uit. Aan de voorzijde, waar ook luxe nieuwe kantoren worden gebouwd, wordt hard gewerkt aan een opknapbeurt. Als je van de voorzijde van de achterzijde van het station loopt ervaar je in één keer de tegenstellingen in de Brusselse agglomeratie.

Brussel achter station NoordIn Sint Joos ten Node (20.000 inwoners) waan je je min of meer in het buitenland. De grote winkelstraat achter het station wordt bijna helemaal ‘bevolkt’ voor niet-westerse winkels. Natuurlijk: in andere stadsdelen vind je ook bijvoorbeeld meubelzaken, maar een Turkse meubelzaak ziet er heel anders uit dan een ‘kale’ westerse meubelzaak.

De statistieken van de Belgische deelgemeenten bevatten – anders dan in Nederland – geen opgave van de herkomst van Belgische staatsburgers. Wat wel zichtbaar is is hoeveel mensen er staan ingeschreven die niet de Belgische nationaliteit hebben. In dit stadsdeel is één op de drie inwoners een ‘buitenlander’: hij of zij bezit niet de Belgische nationaliteit. De grootste groepen zijn Marokkanen en Turken.

De werkloosheid in deze deelgemeente ligt zeer hoog: op 33%. Maar van de jongeren tussen 18 en 25 jaar is 53% werkzoekend en dat vaak al gedurende langere tijd. Gebrek aan perspectief is een gezondheidsrisico als het gaat om de geestelijke gezondheid.

Hoe dan ook: Sint Joos ten Node is een zeer kleurrijk stadsdeel. Ik keek er mijn ogen uit….

 

 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

