Sint Jans Molenbeek

Sint Jans Molenbeek is een deelgemeente van de Brusselse agglomeratie. De gemeente kwam in het nieuws omdat enkele daders van de aanslagen in Parijs uit deze plaats afkomstig waren.

Vorige week fietste ik door de gemeente. Dat was niet de bedoeling. Ik zou naar Charleroi gaan, maar de trein reed niet verder. Toen ben ik maar in Brussel uitgestapt. Ik maakte er een dagje Brusselse deelgemeenten van.

Natuurlijk was ik benieuwd naar Sint Jans Molenbeek. De deelgemeente telt ongeveer 100.000 inwoners. Maar is het leven er nu zo bar en boos zoals sommige media beweren?

Brussel Molenbeek Mijn indruk was dat er in de plaats (qua woonklimaat) goed te leven moet zijn. Ik trof er een aanzienlijk aantal redelijk dorpse gebieden en zelfs een gedeelte dat meer op een tuinstad leek. Af en toe is er ook dichte bebouwing en in de jaren ’60 zijn er hoge flats gebouwd. De straten zien er redelijk onderhouden uit, de huizen zijn weliswaar verouderd, maar de plaats ziet er in zijn algemeenheid niet verpauperd uit.

In het straatbeeld zie je een gemengde bevolking met regelmatig mannen met lange baarden en djellaba’s of kaftans. Sommige vrouwen lopen met een niqab, maar het zijn uitzonderingen. Maar die zie je in Amsterdam West en sommige wijken van Den Haag ook. Molenbeek had ook een wijk in Den Haag kunnen zijn.

Kijk je naar de samenstelling van de bevolking (het stedelijk archief), dan vallen er wel cijfers op. De werkloosheid is rond 30%, maar bijna de helft van de jongeren zit zonder werk. De meeste inwoners hebben de Belgische nationaliteit, een kwart van de bevolking heeft een andere nationaliteit. Van die mensen komen de meesten uit Marokko, de groepen die daarna volgen zijn Italianen, Spanjaarden en Congolezen.

De gezondheid van de bevolking laat te wensen over: de mensen sterven jonger dan in de meeste andere Belgische gemeenten. Het sterftecijfer als gevolg van longaandoeningen ligt bijna 30% hoger dan gemiddeld in Brussel. Dat klinkt allemaal niet zo gezond.

Maar ik vond het aardig om Brusselse deelgemeente even te kunnen bezoeken. In een uur zie en proef je lang niet alles, maar het leven leek me er minder slecht dan het beeld dat ik voor ogen had gehad. En ik moet zeggen: de agglomeratie Brussel maakt een enorme sprong voorwaarts als het gaat om het fietsverkeer. Misschien worden de longproblemen hier dan op den duur ook wat minder.

Brussel LaekenEen tweede foto is van de deelgemeente Koekelberg, die aan Sint Jans Molenbeek grenst. Deze gemeente heeft ook een zeer gemengde bevolking, maar de plaats (met 21.000 inwoners) heeft een wat meer groene uitstraling. Er zijn een aantal brede en beboomde wegen. Het inkomen ligt er hoger en de werkloosheid is lager (23%) dan in Sint Jans Molenbeek.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

