Rode en blauwe schoen

Tineke ontdekte onlangs in de kerk dat ik ’s morgens twee verschillende schoenen aan had getrokken. En dat tijdens de preek…

Dat verhaal bracht een ander lid van de kerk op zijn vrouw. Ze draagt expres verschillende schoenen. Alleen op haar werk, trouwens, en niet in de kerk.

Ze werkt in de ouderenzorg. De dagelijks begeleiders werken daar met naamplaatjes. Het klinkt aardig en soms kan het handig zijn. Omdat ik steeds meer moeite heb met namen ‘opdiepen’ heb ik ooit eens voorgesteld dat iedereen met een naamplaatje gaat lopen.

Maar denk je nu echt dat alle ouderen die naamplaatjes gaan lezen en vervolgens de namen gaan onthouden? Nee dus. Vaak kunnen ze het niet eens goed meer zien. Maar als ze het gezien hebben, hoe moet die naam dan worden onthouden.

Om die reden loopt deze mevrouw op haar werk met een blauwe schoen en met een rode schoen. Als er nu aan een oudere wordt gevraagd wie iets gezegd heeft of bijvoorbeeld wie de medicijnen gegeven heeft, dan is het antwoord: “die mevrouw met die twee verschillende schoenen.”

We zijn in de zorg zó bezig met protocollen dat we dit niet bedenken. Terwijl het eigenlijk zó eenvoudig is!

Er zit echter één beperking aan: als meerdere begeleiders twee verschillende kleuren schoenen aantrekken werkt dit prachtige idee niet meer…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

3 thoughts on “Rode en blauwe schoen”

  1. Ta, het doet mij denken aan een aardrijkskundeleraar die op school verscheen met sokken in verschillende kleuren. In zijn geval deed dat zijn reputatie, (geen orde in de klas) bepaald geen goed. In feite denk ik dat de meesten van ons het ook wel met hem te doen hadden, een soort aardige sul, om het zo maar eens te zeggen. Maar ja, een stel pubers heeft zich zelf niet in de hand in de klas, met zo’n man ervoor.

  2. Het kan natuurlijk ook wat minder extreem, b.v. met badgets van verschillende kleuren; of hoofddeksels zoals op de Alkmaarse kaasmarkt en ooit in de Amsterdamse vemen (wie kent dat woord nog?).

Geef een reactie

