Elbefietsen (4, slot)

Gierponten zijn een Nederlandse uitvinding. De eerste officieel varende gierpont was een ontwerp van Hendrik Heuck. Je vindt ze niet op kanalen, want deze ponten hebben flink stromend water nodig. Warm of koud stromend water maakt dan weer niet uit.

Pretsch Fáhre teleDe gierpont is met een kabel verbonden met een plek ongeveer in het midden van de rivier verbonden. Een aantal bootjes voorkomt dat de kabel op de bodem van de rivier verdwijnt. De pont maakt gebruik van de stroming van het water. Dat gaat ongeveer net zo als wanneer je veel vaart maakt en je met één hand aan een paal vasthoudt: je voelt de middelpuntvliedende kracht. Van die druk in combinatie met de stroming maakt de gierpont gebruik.

In principe kan een gierpont zonder motor varen: een zeer milieuvriendelijke vorm van vervoer. De 11 Nederlandse gierponten hebben allemaal wél een motor. Het zijn dus sjoemelgierponten. Bij de veerponten langs de Elbe heb ik nooit een motor gehoord, misschien is hij er wel voor noodgevallen.

In Coswig maakten we mee dat de gierpont de overkant miste: het water was gezakt en de kabels waren nog niet op de goede lengte ingesteld. Dat betekende dat er een nieuwe landing moest worden georganiseerd.

Pretsch FähreWe namen de gierpont bij Pretzsch aan de Elbe. Geluidloos (je hoort alleen de ketting en het gekabbel van het water) brengt de pont is naar de overkant. Daar moeten we voor onszelf een keuze maken: durven we het aan om onder de dreigende luchten achter ons naar het meest nabijgelegen station te fietsen? We wagen de gok, in de hoop dat we de bui voor kunnen blijven.

DonnerwetterIn zeer hoog tempo fietsen we de 20 km. naar Jessen. Het is een open landschap met veel akkerbouw, af en toe veeteelt, een enkel dorpje en soms een klein stukje bos. Daarbij kijken we steeds angstvallig achterom: wie gaat er sneller: de bui of wij?

Jessen MarktplatzIn Jessen hebben we zelfs nog even tijd om via de binnenstad te fietsen. De plaats heeft een historisch marktplein in het centrum en een aanzienlijk kasteel aan de rand. Maar de bui zit ons op de hielen: dus vervolgens fietsen we snel naar het station.

Bij het station worden we bespetterd door de eerste grote regendruppels. De lucht is zeer dreigend. En toch gaat het niet echt regenen. Het is meer zoals dat je snel een WC opzoekt en dan blijkt het vals alarm. De darmkrampen kondigden slechts flatologisch ongemak aan. Maar zo is beter dan andersom: je denkt dat er niets komt en dan overkomt je groot onheil.

Pont met regenDe trein brengt ons zonder overstap naar Coswig. Daar heeft het stevig gehoosd, maar de bui is inmiddels vertrokken. De veerpont van Coswig brengt ons weer naar het hotel.

De fietsteller heeft er vandaag 90 kilometer bij opgeteld.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s