Trump, Enait en Jahjah

In zijn column van dinsdag 16 augustus 2016 in de Volkskrant schrijft Arnon Grunberg over de neiging van sommigen om de pers af te doen als “Lügenpresse”. Als er een bericht wordt verspreid dat iemand niet aanstaat wordt dat afgedaan als vooringenomenheid of zelfs als leugen.

Eén van de spraakmakers die dat voortdurend doet is Donald Trump. Hij doet een krasse uitspraak, die komt in de pers en vervolgens doet hij de melding in de pers af als kwade opzet of als een leugen.

Grunberg: “Er zijn veel lezers die van hun mening een geloofsovertuiging hebben gemaakt. Nuanceringen zijn leugens. Die eigenwaan heeft een antwoord op alles. En wie niet in die waan meegaat is een vijand of hij heeft het licht nog niet gezien”.

Vanwege alle kritiek op Dyab Abou Jahjah wilde ik Zomergasten ook wel eens bekijken. Ik heb maar een stukje gekeken, want ik vond het nogal een brei aan woorden, een soort verbale incontinentie. Daar is het natuurlijk ook een praatprogramma voor. En misschien heb ik niet de rust of de intelligentie om het allemaal te vatten.

Verbaal rookgordijn

Toch had ik – net als bij de TV-optredens van voormalig advocaat Mohammed Faizel Ali bin Mohammed Racheed bin Mohammed Karamullah bin Mohammd Enait – het gevoel dat het voornamelijk woordsoep was. Het was voor mij een soort verbale cryptogrammatica, een verbaal rookgordijn. Tommy Wieringa noemde het woordgebruik van Jahja in het Haarlems Dagblad: ‘Chinees, naar het Nederlands vertaald door Google Transfer’. Die kon het dus ook allemaal niet volgen.

Ik heb dat wel eens na een lezing van een charismatisch spreker. Dan denk ik ‘wat heeft die man (vrouw) veel te vertellen’. En vervolgens denk ik: ‘maar wat heeft hij nou eigenlijk gezegd?’ Dat was bij het verhaal van Dyab Abou Jahjah bij mij ook het geval. Veel ogenschijnlijke logica, maar dan verpakt in woordsoep en voor mij niet te volgen. Maar dat was misschien ook wel de bedoeling.

Hoe is het ondertussen met Dyab Abou Jahjah? Hij kijkt tevreden terug op ‘Zomergasten’ en op de rol van presentator Thomas Erdbrink. 

Wie kritiek heeft is racistisch

Maar de critici? “Dat zijn racistische haatcolumnisten”. Het nieuwe sjabloon dat Jahjah hanteert is: mensen die het niet met mij eens zijn hebben de nieuwe werkelijkheid nog niet begrepen. Ze proberen hun witte exclusiviteit te verbergen door ‘de Ander’ verdacht te maken en buiten te sluiten.

Hier komt de aap uit de mouw. Tijdens het vraaggesprek in Zomergasten voerde hij kennelijk een charme-offensief uit. Hij is zo ontzettend aardig en verbindend. Maar als mensen kritiek op hem hebben: dan valt hij psychologisch door de mand. Hij wil geen critici, maar volgelingen, mensen die naar hem opkijken. En als dat aan de tegenstelling tussen bevolkingsgroepen wordt gekoppeld heet dit gewoon racisme.

Om Grunberg te parafraseren: “Jahja heeft van zijn mening een geloofsovertuiging hebben gemaakt. Wie niet in zijn waan meegaat is een vijand of hij heeft het licht nog niet gezien”.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

