Vrouw de baas in huis

“Kijk meneer, ik zit nu veertig jaar in het vak. Leer mij de vrouwen kennen.

Weet u hoe het gaat? Ze komen binnen, ze bekijken van alles, ze ruiken eens hier aan, ze voelen eens daar aan, ze nemen een paar boeken mee, folders, en soms wat staaltjes en ze zeggen: ik kom zaterdag terug met met mijn man, dan is hij vrij.

Ze nemen die man dus op sleeptouw en dat zie je al bij binnenkomst. Vrouw voorop, man er achteraan. Hij moest verplicht mee. Hij moest ook meebeslissen. Maar hoe gaat dat? De vrouw weet al wat ze wil, de man kijkt nog eens hier, kijkt nog eens daar, zegt wat hij mooi vindt, maar de vrouw heeft haar keuze toch al bepaald. Die man is mee voor de sier. Die heeft geen schijn van kans. Maar de vrouw kan dan toch zeggen dat ze sámen hebben beslist.

En het maakt heus niet uit wie het zijn: hoog opgeleid, laag opgeleid, allochtonen. Komt er hier laatst een vrouw met een boerka.  Ik denk: die zal wel niks hebben in te brengen. Maar dat maakte dus helemaal niets uit. De man had echt niks zeggen, de vrouw bepaalde wat er in huis kwam. Het maakte ook niet uit wat ik zei, trouwens. Ik kon bij wijze van spreken op mijn kop gaan staan en koeterwaals gaan praten.

Ik kan het u nog gekker vertellen: laatst moesten wij thuis nieuwe spullen, want er kwam vloerverwarming. Mijn vrouw klaagde namelijk regelmatig over koude voeten, dus vloerverwarming leek haar wel wat. Zij mee naar mijn winkel. Ik advies geven, dit kan wel, dat kan niet. En wat gebeurt er: ze kiest iets héél anders! Ik nog tegen haar zeggen ‘Annie, dat is echt minder voor in huis’. Maar ze had haar zinnen gezet op dat spul, of ik het nu goed vond of niet. 

Je zou toch zeggen: die neemt het advies wel aan van haar man. Ik kook thuis bijna nooit, als ik dan een keer kook ga ik het toch ook niet heel anders doen dan mijn vrouw zegt. Zegt ze dat de piepers 20 minuten moeten koken, zeg ik dat dat ook wel in een kwartier kan. Dan neem je zo’n advies toch serieus? Zij dus niet.

Nou, je zult het zien, hebben we het spul straks een paar jaar in huis, gaat er gebeuren wat ik voorspeld heb. Verkleuring. Een paar slijt[lekken. Is het huis natuurlijk te klein. Moet er weer iets nieuws komen. Maar dan zonder korting. Ben ik namelijk al met pensioen. Zit ik de hele dag bij haar thuis. Dat zal nog wennen zijn. Hier op het werk kan ik nog tenminste een beetje mijn eigen gang gaan…”

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Vrouw de baas in huis”

Geef een reactie

