Ommeland (12, slot)

Na Oterdum verwijst de fietsroute mij over een industrieterrein met vier kilometer lang sissende installaties. Eerst van een aluminiumfabriek en daarna allerlei chemische industrieën. Het is een soort Botlek, maar dan wat kleiner qua oppervlakte.

industrie bij DelfzijlDie weg heb ik al eerder gefietst, maar volgens mij kan het ook anders: gewoon het fietspad blijven volgen dat onder de dijk langs loopt. Op allerlei plekken staan borden dat de weg wegens werkzaamheden is afgesloten. Diverse malen staat er een niet afgesloten hekwerk. Ik blijk gewoon langs de dijk door te kunnen fietsen naar Delfzijl.

De enige natuur is aan mijn rechterhand: de dijk met meeuwen en schapen. Sommige schapen zijn afgedwaald en grazen tussen de sissende buizen van de chemische industrie. Ze hebben er kennelijk geen last van…

Sluis EemskanaalZou ik de andere route hebben genomen, dan was ik nog langs Weiwerd gekomen, ook al een verlaten dorp, maar de kerk heeft daar nog wel stand gehouden. Nu fiets ik langs het Zeehavenkanaal en één van de monden van het Eemskanaal naar Farmsum, in feite een wijk van de plaats Delfzijl. Ik moet hier wel een beetje uitkijken dat ik me aan de regels houd, want er staat nog een heuse geselpaal. 

Farmsum

Farmsum dorpskerkIn Farmsum domineren de molen en de Hervormde dorpskerk het dorpsbeeld. De kerk staat op de plek waar vroeger een stokoude kerk stond, die inmiddels het loodje heeft gelegd. Bijzonder aan de nieuwere kerk (uit de 19e eeuw) zijn de beelden in de kerk. Die zie je zelden in protestantse kerken, want heiligen en hun beelden mogen niet worden vereerd. De mannen die hier gebroederlijk naast elkaar staan zijn de kerkreformatoren Luther, Calvijn en Zwingli.

Den Helder en Delfzijl

Na Farmsum fiets ik buiten de dijk en langs de haven naar het station. Delfzijl mist de marinehaven, maar heeft verder veel van de sfeer van Den Delfzijl monding EemsHelder. De plaats kachelt achteruit in inwonertal (van 21.500 naar 15.500 in 20 jaar tijds). De plaatsen liggen beiden aan zee, aan het eind van een spoorlijn en moeten het zonder aansluiting op een snelweg stellen. Net als in Den Helder vormen ook hier de lokalo’s de grootste politieke partijen en net als in Den Helder moesten ook hier allerlei bestuurders het veld ruimen vanwege allerhande conflicten, beschuldigingen en malversaties. Ook kennen Den Helder en Delfzijl beiden een naar verhouding grote Antilliaanse gemeenschap.

Spoorlijn

Delfzijl vormt het eindpunt van de spoorlijn vanuit Groningen. Het was een onrendabel lijntje waar NS met verouderd materieel op reed. Sinds Arriva de exploitatie van dit traject over heeft genomen rijdt men met nieuwe treinen en is het aantal reizigers aanzienlijk toegenomen. Net als elders in Nederland zorgen regionale exploitanten voor een groei van de omzet. Als het je niet bevalt in Delfzijl kom je er gemakkelijk weg…

Ik neem de trein naar Groningen en stap daar over op de Intercity naar de Randstad. De fietsteller heeft er 110 km. bij opgeteld.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

