Beelddenken

Er wordt gezegd dat mensen met autisme vaak beelddenkers zijn. Ze zien iets voor zich en koppelen er een associatie aan. Soms hebben mensen met autisme ook een fotografisch geheugen: ze zien een gebouw en tekenen dat in detail na, of ze weten precies op welke bladzijde van een boek een bepaald citaat staat.

(Let op: als je zo’n vaardigheid hebt moet je niet omgekeerd gaan redeneren: dus ik ben autistisch. Peter Vermeulen: “Niet alles wat een ei legt is een vogel”) 

Een bijzonder voorbeeld vind ik de schilder (v.) Jessica Park. Oliver Sacks heeft een film met en over haar gemaakt. Het plaatje in dit blog is een voorbeeld van de nauwgezette wijze waarop Jessica schildert. Op veel schilderijen vind je in de lucht hele sterrenstelsels. Mensen komen op haar schilderijen niet voor, bomen of planten zijn meestal slechts als silhouet traceerbaar.

Toen ze nog niet kon spreken had ze een heel systeem ontwikkeld van kleuren die bij smaken hoorden. Bijvoorbeeld: rijstepap was geel en de smaak was zes centimeter lang. Jonge kaas was paars en drie centimeter lang.

Een denkfout die wij maken is dat we het idee hebben dat kaas geassocieerd moet worden met de kleur geel. Maar zo zit het bij Jessica Park niet in elkaar…

De dagen zijn door Jessica Park ook ingekleurd. Dat doet ze met sterren. Een gemiddelde dag is vier sterren, maar een perfecte dag is twintig sterren. Ook hier zit weer niet de logica in die wij zouden bedenken: gemiddeld is halverwege tussen slecht en perfect.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Beelddenken”

  1. Geweldig die quote: “Niet alles wat een ei legt is een vogel” en wat een briljante manier van denken heeft zij! Ik hou van mensen die dingen net op een iets andere manier zien dan je gewend bent.

  2. Toevallig hoorde ik Robbert Dijkgraaf vertellen over synesthesie, dat min of meer in het verlengde ligt van beelddenken. Bij bepaalde letters ziet hij kleuren die daaran gekoppeld zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_(zintuig)

    Bij de meeste mensen is zoiets bij aanvang aanwezig door de vele koppelingen in de hersenen. Komt op mij over als ‘overspraak’, dat je al een groef eerder op een grammofoonplaat zachtjes kon horen wat er aan kwam. Die koppelingen worden al vrij snel afgebroken om de hersenen te ordenen en niet gek te worden van jezelf.

    Beelddenken is volgens mij ook iets dat elk mens bij aanvang heeft en dat de meeste mensen kwijtraken. Misschien komt dat wel door het schrijven en lezen van abstracte letters. Zo vraag ik me af of in China en Japan met hun pictogrammenschrift per inwoner meer beelddenkers zijn.

    Zelf viel ik ook wel in de hoek van de beelddenkers te plaatsen, maar bij mij neemt het ook af. Heel lang zag ik bij elke dagnaam een kleur en dat heb ik niet meer. Woorden kopel ik nog altijd wel met beelden om die reden lees ik bitter weinig en is het voor mij onbegonnen werk om een boek te lezen als dat niet moet. Het is voor mij verre van ontspannend. En dat weinig lezen zorgt er dan waarschijnlijk weer voor dat ik meer in beelden denk dan een ander.

    Dyslexi is nmm ook verwant. Daar heb ik wel wat last van gehad. Mijn oudste broer veel meer. Mensen met dyslexi hebben doorgaans een beter ruimtelijk inzicht. Net als beelddenkers zijn ze vaak creatiever. Misschien zijn onze westerse leermethodes er onbedoeld op gericht om beelddenken etc af te breken door te letterdenken. Degene die als klein kind al goed kon functioneren voordat hij/zij aan het letterschrift begon ziet daardoor het nut niet in van letters en heeft moeite om dat aan te nemen en te leren.

Geef een reactie

