Ommeland (11)

Termunten kerkTermunten is een heel oud plaatsje. Dat is te zien aan de kerk, die – bij wijze van spreken – met een hoge rug tegen de nieuwe toren leunt (of omgekeerd). De kerk dateert uit de 13e eeuw, maar er liggen ook restanten van een nóg ouder kerkgebouw. De toren werd in 1951 gebouwd. Een eerder exemplaar was namelijk ingestort.

Termunten is een minuscuul plaatsje met een paar straten met losstaande bebouwing en daar tussen percelen weiland. En dat alles tegen de achtergrond van de dijk langs de Dollard. Je ruikt hier de zilte lucht.

Termuntenzijl 1Zoals Wormerveer bekender is dan Wormer, zo is Termuntenzijl bekender dan Termunten. Er wonen minder mensen dan in Termunten, maar er zijn een hotel en een grote camping. Vroeger eindigde de wereld hier en voer er een veerboot naar Emden. De plaats is genoemd naar Termuntenzijl 2een zijl: een uitwaterende sluis. De huidige sluis dateert uit 1705 nadat de vorige sluis met man en muis te water was geraakt tijdens een vliegende storm.

Vanuit Termuntenzijl leidt de Dollardroute, een 190 km lange fietsroute rond e Dollard, direct onder de dijk langs in de richting van Delfzijl. Het is hier flink laveren met de fiets, want honderden schapen hebben het fietspad besmeurd. Als ik niet wil dat mijn fiets straks stinkend de trein in gaat moet ik niet frontaal de aanval met al die ‘flatsen’ aan gaan.

OterdumNa drie kilometer kom ik in Oterdum. Tot in de jaren ’70 tenminste. Dit plaatsje werd niet door de zee verzwolgen, maar door de zeedijk, die op Deltahoogte moest worden gebracht. De ruim 100 inwoners moesten naar elders verhuizen. Het kerkje zou naar het Openluchtmuseum in Arnhem verhuizen, maar uiteindelijk werd het afgebroken en nooit meer opgebouwd. Het enige dat herinnert aan het dorp is een reeks grafstenen tesamen met een monument.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

